Japan har fortfarande inte slutat med sin lukrativa försäljning av tusentals begagnade bilar som Honda, Nissan och Toyota, till Ryssland.
Fortfarande: Japan säljer tusentals bilar till Ryssland
Mest läst i kategorin
I augusti förbjöds försäljnning av ytterligare några bilmodeller till Ryssland. Nu får bilhandlare bara sälja begagnade subkompakta bilar till det krigsförande landet. Anledningen är de sanktioner som nästan hela resten av den industrialiserade världen har satt in för att hindra invasionen av Ukraina.
MISSA INTE: Svenska pensioner utlämnade åt “norskt godtycke”
Toyota, Nissan, Honda
Japan är en stor tillverkare av toppmoderna bilar, och flera av de populäraste bilmärkena i världen kommer från öriket i öst. Toyota, Honda och Nissan är alla populära i västländerna och Kina för att inte säga i Japan självt, men en stor portion av ryssarna kör också runt i japanska bilar.
Kriget, kriget, kriget
En stor anledning är att de begagnade bilarna från Japan säljs utomlands, via hamnstaden Fushiki, till ryska återförsäljare. Industrin omsätter motsvarande tiotals miljarder svenska kronor.
Men nu sätts ytterligare en käpp i hjulet för de ryska konsumenterna och den ryska ekonomin: Sedan augusti tillåts de flesta bilar inte exporteras till Ryssland.
Den begagnade bilexporten exploderade när kriget bröt ut och Japan förbjöd sina bolag att sälja nya bilar till Ryssland. Nu omfattas nästan all bilhandel med det krigförande landet.
Japan sanktionerar
Japanerna är det folk i världen som förser Ryssland med flest begagnade bilar, vilket gör åtgärderna desto allvarligare för landet.
Sanktionerna från Västeuropa gjorde att Japan blev en av få utvägar för ryska bilkonsumenter. I fjol köpte ryssar var fjärde begagnad bil som såldes utomlands från Japan. Efterfrågan drev upp priserna, till 8 200 dollar per fordon motsvarande, vilket är dubbelt så mycket som priset för begagnade japanska bilar bara något år innan.
Det första halvåret 2023 köpte Ryssland 303 000 använda bilar från utlandet. Häften var från Japan, skriver Reuters.
Läs mer om Japan:
Tveeggat: Därför har Tokyo höjt styrräntan noll gånger – Dagens PS
Börsfall i Asien på fortsatt minusränta – Dagens PS
Kinas hårda svar på örikets utsläpp – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.