Volvo uppgraderar sina helt elektriska alternativ med längre räckvidd, nya motorer och framförallt bakhjulsdrift för första gången sedan 940 slutade tillverkas i början av 1998. Häng med på en första provkörning runt Göteborgs-området.
Första bakhjulsdrivna Volvo på 25 år
Mest läst i kategorin
Estetiskt krävs det ett tränat öga, och rätt tillval, för att identifiera några förändringar.
Två nya kulörer har tillkommit (Ånggrå och Fjordblå) samt nya 19-tums fälgar som ska ha bättre aerodynamiska egenskaper vilket bidrar till den ökade räckvidden.
Räckvidden ökar
När det gäller just räckvidden har det dock hänt desto mer och som mest ökar den med över 100 kilometer enligt WLTP-standarden.
Det handlar om en rad förbättringar som gjort att bilen kan ta sig längre.
Driver på bakhjulen
Den mest signifikanta förändringen är den helt nya drivlinekonfigurationen som innebär att motorn flyttar till bakaxeln för Single Motor-alternativet.
Elmotorn, med tillhörande inverter, som sitter på bakaxeln för alla olika modellversioner är också den helt nyutvecklad jämfört med den tidigare som köpte in från Valeo Siemens.
Den nya motorn ger mer effekt och vridmoment men framförallt en förbättrad verkningsgrad.
Överlag ger utvecklingen av motorn internt hos Volvo möjligheten att skapa exakt det beteendet och den karaktären man önskar.
Made in Skövde
Att utveckla och tillverka motorn själv bidrar också till att bygga upp viktig kompetens inför det elektrifieringsmaraton företaget står inför där hela försäljningen ska utgöras av helt elektriska bilar senast 2030.
Tillverkningen sker dessutom i egna fabriker placerade i Skövde och Kina.
Något man även lyfter fram kring motorn är att man jobbat hårt för att få ner ljudvolymen vilket också märks när man kör bilen ute på vägarna.
Det klassiska vinandet som ofta finns på elbilar lyser med sin frånvaro.
Provkörningen inleds bakom ratten på modellen med två motorer, på Volvo-språk kallad Twin Motor.
Det här är toppmodellen av de olika drivlinekonfigurationerna och det märks, framförallt när man trycker ner högerfoten.
Bra acclerationsresurser
Med en total systemeffekt på över 400 hästkrafter är accelerationsprestandan imponerande.
Trots att elmotorer av naturen levererar mindre prestanda vid höga varvtal så känns bilen pigg oavsett vilken hastighet man befinner sig i.
Omkörningar görs med lätthet trots dess rejält tilltagna tjänstevikt på över två ton.
Det är svårt att känna någon skillnad mot förra versionen trots att den driver lite mer på bakhjulen i nuvarande upplaga.
Man skulle möjligtvis kunna uppleva lite bättre kördynamik vid inspirerad körning men det kan också vara en konsekvens av att fjädringen har finjusterats.
Välavstämt chassi
Carl Sandberg, teamchef för fordonsdynamik, var på plats och berättade bland annat att man arbetat med FSD-dämpare på både C40 och XC40.
FSD står för Frequency Selective Damping och innebär att olika typer av vägunderlag resulterar i olika dämpningshårdhet. Det är alltjämt en helt mekanisk konstruktion som bygger på hur oljan rör sig i dämparen.
Den här dämpartypen har använts tidigare men man har lagt ned en del utvecklingsarbete för att få ännu bättre egenskaper och anpassa specifikationerna för att passa med den starkare motorn bak.
Det här märks ute på vägarna dels genom att den blir lite roligare att köra men framförallt genom att den hanterar små ojämnheter i väglaget otroligt bra.
Tjälskadorna som är frekvent förekommande på svenska vägar filtreras effektivt bort.
Volvo känns väl ihopskruvad
De här egenskaperna i kombination med bra ljudisolering och en solid byggkvalitet samt det låga ljudet från motorerna bidrar till en mycket trevlig helhetsupplevelse.
När det gäller den fyrhjulsdrivna versionen har Volvo skruvat på en rad parametrar för att helheten ska bli lite, lite, bättre.
Som användare märker man inga jätteskillnader mer än att det känns som en mycket kompetent bil som har fått riktigt konkurrenskraftig räckvidd i och med att batteriet har växt från 78 till 82 kWh.
Omfattande förändring
På eftermiddagen blev det dags att ta steget över till den bakhjulsdrivna versionen.
Förväntningarna var skyhöga inför att få sätta sig bakom ratten på en bil som genomgått något så ovanligt som ett ansiktslyft där man helt ändrat drivhjul, från fram- till bakhjulsdrift.
I det helt bakhjulsdrivna formatet får man dessutom möjlighet att känna på den svensktillverkade elmotorn utan att asynkronmotorn (som levereras av en underleverantör), som sitter fram på Twin Motor, stör upplevelsen.
I den förra versionen av Single Motor kunde man uppleva obehagliga ryck i ratten och att bilen slet loss framhjulen när man skulle accelerera hårt i framförallt lägre hastigheter.
Inte en vråltrimmad Saab
Det här är ett beteende som i mångt och mycket påminner om en vråltrimmad Saab från 90-talet.
Inget ont om Saaben men den här upplevelsen klarar man sig gärna utan i en modern premiumbil som är mer fokuserad på komfort än sport.
I den nya versionen resulterar plattan i mattan i exakt ingenting mer än okej acceleration, inga sladdande tendenser, inget hjulspinn utan upplevelsen är helt odramatisk.
Det här kan framstå som en stor besvikelse för den som hade tänkt åka runt och sladda med sin nyinköpta Volvo-elbil som om det vore en 240.
Stopp och belägg
Dessutom lyser knappen för att stänga av antisladdsystemet med sin frånvaro.
Volvo sätter helt enkelt stopp för alla med ett busigt sinne. Vill man kunna utmana bilen får man köpa en Polestar 2 istället som erbjuder ett sportigare läge för antisladdsystemet.
Vill man maximera räckvidden så är det en bakhjulsdriven version man ska köpa. Tack vare förbättringarna som gjorts kommer man nu hela 582 kilometer enligt WLTP om man väljer C40 som är mer aerodynamisk.
Förnuftig
Uppdateringarna som Volvo genomfört känns väldigt förnuftiga och lyfter XC40 och C40 till att bli riktigt attraktiva.
Bakhjulsdriften och den ökade effekten gör att Single Motor Extended Range framstår som ett mycket attraktivt alternativ eftersom den dessutom är roligare och bjuder på en förbättrad premiumupplevelse än tidigare.
Volvo går mot framtiden
När man kör Volvos nuvarande helelektriska utbud går det dock inte att undvika att tänka på de bilar som är på gång som EX30 och EX90.
Dessa modeller kommer att byggas på nya plattformar som är utvecklade med eldrift i åtanke, vilket förväntas ge ännu bättre prestanda och egenskaper. Den nya elmotorn är en försmak på vad som komma skall.
Summan av kardemumman
XC40 och C40 lär fortsätta sälja bra i den övergångsperiod som Volvo befinner sig i. Uppdateringen som genomförts är nödvändig och gör modellerna ännu mer konkurrenskraftiga.
Förändringarna stärker framförallt Single Motor alternativets konkurrenskraft. Bakhjulsdriften bidrar helt klart till en trevligare helhetsupplevelse.
Bilarna ger en bra upplevelse på alla punkter och bjuder på fina egenskaper även om det inte är den mest nydanande bilen på marknaden.
Volvo C40 Recharge Single Motor (2024)
Motor: Elmotor bak, 238 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 478 km
Vikt: 2 065 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4440/1591/1873 mm
Pris: Från 599 000 SEK
Prenumeration: från 9 190 SEK/månad
Volvo C40 Recharge Single Motor Extended Range (2024)
Motor: Elmotor bak, 252 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 579 km
Vikt: 2 095 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4440/1591/1873 mm
Pris: Från 629 000 SEK
Prenumeration: från 9 290 SEK/månad
Volvo C40 Recharge Twin Motor Extended Range (2022)
Motor: Elmotor fram och bak, 408 hästkrafter, 670 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 549 km
Vikt: 2 185 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4440/1591/1873 mm
Pris: Från 669 000 SEK
Prenumeration: från 9 390 SEK/månad
Volvo XC40 Recharge Single Motor (2024)
Motor: Elmotor bak, 238 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 465 km
Vikt: 2 034 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4440/1647/1863 mm
Pris: Från 581 000 SEK
Prenumeration: från 8 390 SEK/månad
Volvo XC40 Recharge Single Motor Extended Range (2024)
Motor: Elmotor bak, 252 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 573 km
Vikt: 2 075 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4440/1647/1863 mm
Pris: Från 611 000 SEK
Prenumeration: från 8 490 SEK/månad
Volvo XC40 Recharge Twin Motor Extended Range (2024)
Motor: Elmotor fram och bak, 408 hästkrafter, 670 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 541 km
Vikt: 2 170 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4440/1647/1863 mm
Pris: Från 651 000 SEK
Prenumeration: från 9 190 SEK/månad
Högsta Växelns första intryck av uppdaterade C40 och XC40
Slutbetyg: 4/5
C40 och X40 har fått sig en rejäl uppdatering under skalet, och en tidigare bra bil men som inte levererade på exakt alla punkter gör nu det. Utvecklingsresurserna känns välplanerade och förbättringarna sker på områden som kunderna uppskattar.
När räckvidden och effektiviteten tidigare var modellernas största akilleshälar ger Volvo svar på tal. Visserligen är plattformen inte enbart utvecklad för eldrift vilket märks och dessutom har den några år på nacken men försäljningsuccén lär fortsätta.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 24
Läs även: Test: Volvo XC40 Recharge – bättre än C40
Läs även: Test: Volvo C40 Recharge – dyr och opraktisk
Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.
Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.