Dagens PS

Forskning: Självkörande bilar säkrare

Tro det eller ej men forskningvisar på att självkörande bilar är säkrare. Vissst, de är inte så bra på att svänga eller se i mörker men ändå. (Foto: Getty Images)
Tro det eller ej men forskningvisar på att självkörande bilar är säkrare. Vissst, de är inte så bra på att svänga eller se i mörker – men ändå. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 24 juni 2024Publicerad: 24 juni 2024

Självkörande bilar är säkrare än de som styrs av människor, enligt en ny studie. Så låt bilarna sköta sig själva så kan vi sitta i baksätet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Forskare från University of Central Florida i USA analyserade olycksdata från 2 100 självkörande fordon och 35 113 människokörda fordon i Kalifornien mellan 2016 och 2022.

Människor suger på att köra bil

Studien visade att autonoma fordon hade färre olyckor än mänskliga förare i arbetszoner, vid trafikhändelser och vid “pre-olycksrörelser” som att sakta ner och köra rakt fram.

Däremot hade självkörande bilar problem vid soluppgång och solnedgång på vägar med många kurvor. Rapporten, publicerad i tidskriften Nature, förklarar att lågt ljus förvirrar bilarnas sensorer och komplicerar förhållandena vid svängar.

Ju fler självkörande bilar vi får ju mer kommer de att kunna kommunicera meed varandra och på så sätt göra det ännu säkrare. (Foto: Getty images)
Ju fler självkörande bilar vi får, ju mer kommer de att kunna kommunicera med varandra, och på så sätt göra det ännu säkrare. (Foto: Getty images)
ANNONS

Senaste nytt

Svänga är svårt

Att svänga är tydligen en utmaning för självkörande bilar. De har svårt att välja rätt fil, beräkna den säkraste vägen och utföra svängen samtidigt som de behåller kontrollen över bilen.

Kollisioner bakifrån var den vanligaste olyckstypen för båda fordonstyperna, men mänskliga förare orsakade dessa oftare än autonoma bilar.

Självkörande bilar undviker kollisioner bakifrån bättre tack vare sina avancerade sensorer.

ANNONS

“Vi kan dra slutsatsen att mänskliga förare inte reagerar lika snabbt eller inte märker objektet i tid för att vidta lämpliga åtgärder”, står det i rapporten.

Självkörande bilar har sensorer som är mer exakta än vad människors ögon är. (Foto: Getty Images)
Självkörande bilar har sensorer som är mer exakta än vad människors ögon är. (Foto: Getty Images)

Dödsfall finns

Kalifornien har haft några olyckor med autonoma bilar. Ett exempel är en olycka 2023 i San Francisco där en distraherad förare körde på en fotgängare som sedan trycktes in i vägen av en självkörande bil som körde över henne, enligt mediarapporter.

Trots detta är de vanligaste orsakerna till olyckor i delstaten osäker hastighet, fel sida av vägen, felaktiga svängar, telefonanvändning och överträdelser av högerregler, enligt Kaliforniens Department of Motor Vehicles.

Avdelningen mottog 715 klagomål om olyckor med förarlösa bilar per den 11 juni 2024.

Därför har vi inga självkörande bilar 

Frågan om när de helt självkörande bilarna kommer har vi hört i många år. Svaret är alltid olika och beror på vem man frågar. Medan vissa företag gör

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS