120 forskare, ingenjörer och akademiker har skrivit ett öppet brev. De uppmanar Paris-OS arrangörer att slopa Toyotas Mirai som officiell bil. Anledningen? Den vätgasdrivna bilen undergräver spelens gröna profil.
Forskare kräver: Dumpa Mirai från Paris-OS
Mest läst i kategorin
CNN skriver att vätgasbilar släpper visserligen ut noll koldioxid vid avgasröret. Men, 96 procent av världens vätgas kommer faktiskt från fossila bränslen som metangas. Därför är de flesta vätgasbilar mer förorenande än elbilar och bara marginellt renare än förbränningsmotorer.
Lovar vatten och organiskt material i Mirai
Toyota levererar till spelens flotta:
- 500 Mirai-bilar
- 10 bussar som körs på vätgas
- 1 150 elbilar för att transportera atleter
De säger att Mirai-bilarna kommer att drivas på vätgas från vatten och organiskt material, genererat med förnybara källor. Men författarna till brevet motsätter sig ändå marknadsföringen.
De hävdar att konsumenter som köper en Mirai kommer nästan säkert att använda vätgas från just fossila bränslen.
“Vi är oroade över att Toyotas marknadsföring av en vätgasbil är vetenskapligt fel och kommer att skada 2024 års spel,” skrev forskarna från University of Cambridge, Oxford och Colorado.
“Möjlighet finns att ändra kurs. Vi uppmanar er att kräva att Toyota ersätter Mirai med en elbil som officiell spelbil.”
Flexibla drivlinan som snabbt skapar vätgasbilar
Vätgasbilar befinner sig fortfarande i sin linda. Det vill brittiska Viritech nu ändra på. Bolaget släpper sin drivlina som ska förvandla fordon till
Senaste nytt
“Grönaste spelen någonsin”
Paris-OS siktar på att arrangera de absolut “grönaste spelen någonsin”. De vill halvera koldioxidavtrycket jämfört med hur det var på 2010-talet. Därför kommer de att driva spelen helt och hållet på förnybar energi.
Brevet är bara den senaste kritiken mot just Toyota. Företaget har mött motstånd för sin så kallade “multi-path-strategi” för att minska koldioxidutsläppen. Kritiker menar att strategin fokuserar för lite på elbilar. Personbilar och skåpbilar står för cirka 10 procent av världens energirelaterade koldioxidutsläpp.
Bredden på Toyota
Toyota, världens största biltillverkare, investerar absolut i elbilar, men satsar även väldigt stort på hybrider och plug-in hybrider. De är också en av få stora biltillverkare som också satsar på vätgasdrivna fordon.
“Mixen av olika fordonsteknologier i OS-flottan speglar Toyotas globala multi-path-strategi. Rätt lösning behövs för olika situationer för att minska koldioxidutsläppen beroende på olika energitillgångar, infrastruktur och kunders behov”, sa Toyota Motor Europe i ett uttalande till CNN.
Brist på ställen att tanka gas på
Toyota tror att vätgasdrivna bilar som Mirai kommer att spela en stor roll i en framtid med nettonollutsläpp. De menar att vätgasfordon generellt kan köra längre utan tankning. Att tanka en vätgasbil är också snabbare än att ladda en elbil, även om snabbladdningsteknologin för elbilar förbättras.
“Dessa inkluderar personbilar och tunga kommersiella fordon, lastbilar och bussar, eftersom bränslecells-teknologi möjliggör utökad räckvidd och snabb tankning,” sa uttalandet.
Grön vätgas – som tillverkas från elektrolys av vatten med hjälp av förnybar energi, som vind och sol – är ännu inte tillgänglig för konsumenter. Infrastrukturen är också rekorddålig, det finns inte tillräckligt många stationer att tanka på. Experter säger att det är osannolikt att den kommer att erbjudas vid pumpen inom den närmaste framtiden.
Rekordutbetalning: Han får 100 miljoner kronor från Toyota
Det går bra för Toyota. Så pass bra att dess vd plockar ut en rekordsumma i ersättning för väl utfört arbete. Han krossade till och med Nissans forne chef
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.