Vi känner oss oåtkomliga och oövervinnliga bakom ratten. Nu förklarar trafikforskaren varför arga bilförare kan jämföras med nättroll.
Forskare: "Arga bilförare är som nättroll"
Mest läst i kategorin
Varannan bilist kör för fort utanför skolor, enligt en undersökning gjord av NTF.
När man undersökte 20 platser över hela landet intill skolor, passerade 51 procent av 300 000 observerade bilar för fort nära skolan.
En annan undersökning som gjorts av VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut, visar att den hastighetsgräns svenska bilister har svårast att hålla är 40 km/h, det vill säga att hålla hastigheten i tätorter.
Äldre är bättre
Men varför struntar vi i hastighetsgränserna – och hur ska vi köra säkrare, undvika att skapa bilköer och få en vänligare attityd till varandra i trafiken?
Henriette Wallén Warner är senior forskare inom trafikpsykologi hos VTI och har forskat kring detta.
Hon konstaterar till att börja med att vi blir bättre med åren.
Det finns bland annat vissa grundläggande förutsättningar där vi kan skilja oss åt, till exempel hur man ser på risk och hur riskmedveten man är. Framför allt unga män är mer benägna att ta risker än äldre, säger Henriette Wallén Warner hos Vi bilägare.
Senaste nytt
Riskmedvetenhet A och O
Det är centralt – eftersom det är viktigare att vara medveten om riskerna än skicklig i att köra bil när det gäller att undvika olyckor.
”Även om man är motoriskt duktig på att köra bil finns ju andra trafikanter där ute som kanske inte är lika körskickliga. Då gäller det att inte försätta dem eller sig själv i en situation som alla inblandade inte kan hantera”, slår trafikforskaren fast.
”Det handlar om att läsa av trafiken, alltså att förbereda sig om något händer längre fram – då är det smart om jag börjar sakta ned redan nu, för det kan bli stopp”, tar hon som exempel.
Fungerar som nättroll
Ilskna bilförare fungerar ungefär som de som skriver arga anonyma kommentarer på nätet, menar Henriette Wallén Warner med en liknelse.
”Det som är speciellt för bilister och andra typer av skyddade trafikanter är att man blir mer anonym när man sitter i sitt plåtskal. Man blir lite mer skyddad och känner sig mer oövervinnerlig. Det kan påverka hur man beter sig”, menar hon.
Lättare svära bakom ratten
”Om man är ute och går och stöter ihop med en annan fotgängare är det inte så stor risk att man börjar svära åt varandra. Men sitter man i bilen och är med om en liknande situation ligger det lite närmare till hands att visa sin irritation eftersom risken att själv råka illa ut då upplevs som väldigt liten”.
Det är illa – inte minst eftersom ilskan ofta dröjer kvar hos en upprörd bilist som har lätt att köra för fort även efter den aktuella situationen.
”Absolut, och det är något vi jättegärna skulle vilja titta på för vi tror att det faktiskt kan leda till fler olyckor”, avslutar Wallén Warner.
Läs mer:
Transportstyrelsen: Därför dör fler i trafiken. Dagens PS
Säkerhetsbältet: Snart smartare än du. Dagens PS
Ny fälla med fartkameror för fartdårar. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.