Dagens PS

Formel 1-stjärna lanserar vin i USA

Formel 1
F1-förarna Daniel Ricciardo och Lewis Hamilton delar en skål ur en sko. (Bild: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 05 aug. 2022Publicerad: 05 aug. 2022

Passion. Kraft. Precision. Det är ledorden när Formel 1-stjärnan Daniel Ricciardo tillsammans med vinhuset St. Hugo lanserar sitt eget rödvin i USA. En Cabernet Sauvignon och en Shiraz, båda från Australien, skriver Robb Report. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Att ge sig in i dryckesbranschen tycks vara en aldrig sinande trend, som på senare år lockat såväl sångare och skådespelare som författare och idrottare. Ett fenomen som även spridit sig till Sverige där viner från bland andra Leif GW Persson och Jill Johnson numera blivit ett stående inslag på vinhyllan.

Den senaste i raden att lansera sitt eget vin är den australiensiske Formel 1-stjärnan Daniel Ricciardo, som gått samman med vinhuset St. Hugo. För den som inte känner till Ricardo kan sägas att han efter ett antal stallbyten tävlar för Mclaren i Formel 1. Intriger som alla går att följa i Netflix-succén “Drive to survive”.

Dricker segerbubbel ur skon

Kännetecknade för Ricciardo är hans glada lynne, envishet och vinnarskalle. Han har även initierat en något annorlunda segerrit som går ut på att hälla upp champagnen i sin sko och sedan dricka ur densamma på prispallen.

Dessa galenskaper och en stor portion passion tar Ricciardo nu med sig när han och australiensiska vinproducenten St. Hugo med huvudvinmakaren Peter Munro i spetsen gör Cabernet Sauvignon och Shiraz tillsammans. Ett uppdrag som Ricciardo inte bara tar sig an för skojs skull utan faktiskt “brinner för”, skriver Robb Report.

Formel 1

Daniel  Ricciardo gillar både snabba bilar och vin. Här med kristallkaraffen som efterliknar hans sko.  (Bild: St. Hugo)

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Döpt efter bilnumret

Samarbetet som bär namnet DR3 efter Ricciardos bilnummer i Formel 1 debuterade i hemlandet Australien för ett år sedan och sålde snabbt slut. Nu följer en andra limiterad upplaga av en 2018 Cabernet Sauvignon från vinregionen Coonawarra i södra Australien och en Shiraz 2020 som är en blend på druvor från flera regioner.

Båda paketerade i en modern flaska med en etikett i rött och guld, som marknadsförs med ledorden “Passion. Power. Precision”.

ANNONS

Som en hyllning till Ricciardos förkärlek att dricka ur sin sko har man även låtit tillverka en kristallkaraff formad som en sko, vilken betingar ett pris på 700 dollar, motsvarande 7000 kronor.

Till USA kommer vinet nu i augusti då även Formel 1-säsongen återupptas med start den 28 augusti, skriver Robb Report. Håll i hatten. Eller skon.

Läs även: F1-legenden köper in sig i NFL-laget Denver Broncos

Läs även: Körglädjen och törsten tillbaka i Formel 1

Läs även: Idrottsstjärnor lanserar innovativ gin

Läs även: Så fick bolagsjättarna USA att älska Formel 1

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]