I och med den nya mjukvaran blir elbilen Volkswagen ID.5 en tillgång istället för en belastning för elsystemet. Med V2H-funktionaliteten, högre laddningseffekt och det nya laddningsstödet blir ditt elbilsliv billigare, säkrare och enklare.
Förhandstitt på Volkswagen ID.5 – ett enklare elbilsliv
Mest läst i kategorin
Då var det dags igen att åka till Södertälje för att beskåda Volkswagens senaste skapelse på elbilsfronten, ID.5. Södertälje är en del av den svenska bilindustrins vagga, det var här som Vabis konstruerade Sveriges första serietillverkade bil 1901 och i samband med samgåendet med Scania sattes en av landets första bilfabriker upp här 1913. Bilhistorien rullar vidare och 1948 blev Scania-Vabis generalagent för Volkswagen i Sverige.
Volkswagen ID.5 står mitt i en stor fotostudio med vita väggar och starka spotlights lyser upp bilen. Det går inte att misstolka att det är bilen som ska stå i centrum, nya ID.5 SUV-coupé.
Men första intrycket får mig att rynka pannan, vad är det nya med denna bil? Den ser ut som en ID.4! Som tur är står en ID.4 bredvid, om än inte lika upplyst men tillräckligt för att skillnaden ska synas. ID.5 är byggd på samma elbilsplattform ”MEB” som ID.4 och har exakt samma mått. “Skillnaden ligger i designen” förklarar produktchefen Fredrik Wiss.
Det handlar i praktiken om bakdelen. Baken är som smaken… och med ID.5 vill man tilltala nya kundgrupper. ID.5 är med sitt sluttande bakparti en kombination av SUV och coupé till skillnad mot ID.4 som är en vanlig SUV.
Och el-SUV:ar går tydligen hem hos bilköparna, vilket resulterade i att ID.4 blev Sveriges mest sålda elbil 2021. (Ni kan läsa min provkörning här). Med ID.5 vill nu Volkswagen locka nya kunder som kanske är ute efter något som ser snäppet sportigare ut än en traditionell SUV.
Ny taklinje på Volkswagen ID.5.
Bilen är alltså densamma som ID.4 förutom bakdelen med en taklinje som lutar snyggt bakåt och avslutas med en liten bakspoiler. Den nya taklinjen ska enligt Volkswagen ge ID.5 en enastående aerodynamik, som är en klar förbättring jämfört med ID.4, och ger ID.5 en luftmotståndskoefficient på från 0,26 cW mot ID.4:ans 0,28 cW.
Energin i det standardmonterade litiumjonbatteriet på 77 kWh ska därmed räcka längre enligt Volkswagen. Vid verklig körning är dock skillnaden i räckvidd minimal mellan modellerna.
Energiförbrukningen för ID.5 Pro Performance vid blandad körning är från 17,0 kWh/100 km (WLTP) och för ID.5 GTX 18,0 kWh/100 km (WLTP) som utgångsvärde. Det ger en räckvidd på 520 km (WLTP) för ID.5 Pro Performance och 490 km (WLTP) för ID.5 GTX. Fast det slutgiltiga värdet för energiförbrukningen varierar beroende utrustning och inte minst på hur du kör.
Räckvidden räcker för de flesta och om det skulle behövas snabbladdas vid längre resor har de tyska ingenjörerna ökat laddningseffekten till 135 kW för ID.5 Pro Performance och upp till 150 kW för ID.5 GTX, som ett ”peak-värde” vid optimala förutsättningar med låg SOC (State of Charge) och sommartemperaturer på ca 23 grader Celsius. Laddningseffekten kommer även att höjas till 135 kW för alla ID.-modeller med 77 kWh-batteriet.
Senaste nytt
Nya funktioner som förare efterfrågat
Båda versionerna, ID.5 Pro och ID.5 GTX, kommer med en uppsjö av tekniska finesser som numera är självklara i en modern elbil. Och ja, den har en elektriskt utfällbar dragkrok. Det är egentligen när vi sätter oss i bilen som det börjar bli riktigt intressant. Större skärm är standard och en förbättrad användarvänlighet i den nya mjukvaruversionen 3.0. Några av dessa:
● Förbättrade navigationstjänster. Bland annat, kart- och trafikinformationsuppdatering samt en tjänst som gör det enkelt och snabbt att hitta närbelägna laddningsstationer där du kan filtrera efter laddstationens laddningseffekt. Att informationen om den kvarvarande räckvidden visas i procent och kilometer. Två funktioner som många ID.-förare har efterfrågat.
● Head-up-Display som standard och förbättrade HMI, gränssnittet mellan människa och maskin. Med ljuspulser stödjer bilen dig för en säkrare körning speciellt i kritiska situationer utan att du behöver flytta blicken från vägen.
Det ‘ekosystem’ som finns runt bilen blir allt viktigare. Flera förbättringar som tilltalar mig med Volkswagen ID.5
● OTA, ”Over-the-Air”-uppdatering ska nu fungera utan problem och samtliga elbilar i ID.-familjen ska uppdateras med start under våren. Barnsjukdomarna verkar vara bortblåsta och Volkswagengruppen har startat ett eget bolag (Cariad) för att utveckla mjukvara och detta öppnar för nya databaserade affärsmodeller.
● Plug & Charge kommer möjliggöra automatisk registrering på laddningsstationer och du behöver inte tänka på vilket kort eller bricka du ska ha med på långresan. En funktion som i övrigt blir tillgänglig i alla ID.-bilar som uppgraderar med mjukvaran 3.0.
● V2H (Vehicle to Home) – en dubbelriktad intelligent laddning hemma. Dubbelriktad laddning gör ID.5 till en rullande energilagringsenhet oavsett var du befinner dig men det kräver också en speciell DC-laddbox som klarar att ta emot el från elbilen. Funktionen kommer att erbjudas till alla ID.-modellerna med mjukvaruuppdateringar som kommer senare under året.
Eget ansvar i att “klimatsäkra”
Och så en viktig detalj för oss konsumenter: det gäller att se upp så man inte blir “greenwashad”! Att inte bli lurad när det gäller produkternas klimatprestanda.
● Volkswagen levererar sina elbilar till kund “koldioxidneutrala” och om man tecknar avtal med Jämtkraft får man 3 års gratis förnybar el. Annars blir det upp till dig att försäkra dig att du laddar med förnybar el för att bilen ska vara “klimatsäkrad” under användningsfasen. Sedan tidigare har vi krav på biltillverkarna på återvinning av bilen och batterierna.
● Vid bilköp bör man alltid fråga efter bilens livscykelanalys (LCA), information och transparens är viktiga för medvetna bilval. Enligt mig borde det vara lagkrav att redovisa LCA om man ska sälja bilar i Sverige. Tyvärr vill Volkswagen inte delge sina bilars livscykelanalyser. Man får nöja sig med ett certifikat från TÛV som intygar bilens “Klimatprestanda”.
Vägen från dieselgate till intressant
Så vad är grejen? Visst, bilen är snygg, men efter att ha bevakat bilbranschen i mer än 15 år så tycker jag snarare att det är Volkswagen resa, “Way to Zero”, som är intressant och väcker nyfikenhet. Bolaget har gått från dieselgate (2015) till att bli en av världens största elbilstillverkare på bara 7 år. Målet är att minst 70 procent av det antal bilar som Volkswagen säljer i Europa ska vara helt eldrivna år 2030.
Svenska försäljningssiffror talar sitt tydliga språk; ID.3 blev Sverige mest sålda elbil 2020, med 4 788 sålda bilar och ID.4 blev med 7 177 sålda exemplar den mest sålda elbilen 2021. Det finns alltså goda förutsättningar att ID.5 följer sina bilsyskons segertåg och nu undrar man hur det blir 2022. Kommer ID.5 att bli en liknande succé?
Mycket talar för att det kommer att gå undan framöver. I vårt grannland Norge har man räknat ut att sista bilen med förbränningsmotor säljs redan nu till sommaren 2022. Jag ställer därför den självklara frågan till Volkswagens personal på plats, Fredrik Wiss, Sofia Granfors, Marcus Thomasfolk och Magnus Bertilsson: “När säljer Volkswagen Sverige sin sista bil med förbränningsmotor?”
Svaren jag får är försiktiga. Jag förväntade mer självförtroende och lite mer “Accelerate” som Volkswagens elbilsstrategi heter. Möjligtvis ligger problemet i att utbyggnaden laddinfrastrukturen inte hänger med elbilsförsäljningen, något som nyligen uppmärksammades av flera aktörer.
Men samtidigt presenterade branschorganisationen BIL Sweden en analys som visade på att det är billigast att köra elbil oberoende av boendeort och boendeform i Sverige. Som konsument är det bara att inse, det är elbilar som gäller framöver!
V2H-funktionerna öppnar nya möjligheter
Förra året var 28,4 procent av Volkswagens alla registreringar en helt eldriven bil och Volkswagen blev det största elbilsmärket på den svenska marknaden. Denna siffra ska vi följa upp framöver.
Sist men inte minst, en detalj som inte får gå dig obemärkt förbi. Innebörden av att elbilar klarar av V2H-funktionalitet (Vehicle to Home) gör dem, som i detta fall alla tusentals Volkswagens ID.-bilar, till rullande batteribank med möjlighet att ta emot och ge ström.
Elbilen går från att enbart vara ett transportmedel till att även vara en aktiv komponent i energisystemet, från att vara en belastning till att vara en tillgång. Detta öppnar för helt nya möjligheter, affärsmodeller, och funktioner.
Vill du provköra ID.5? Då får du vänta till lanseringen under sommaren 2022 då bilarna kommer ut till återförsäljarna. Till hösten får vi veta om ID.5 blir en succé som sina småsyskon ID.3 och ID.4.
Text och bild: Martin Prieto Beaulieu
Projektledare inom hållbara transporter på Institutionen för strategisk hållbar utveckling, TISU vid Blekinge Tekniska Högskola.
Länk till mer information om Volkswagen ID.5.
Information från Power Circle om Vehicle to Grid (V2G) inklusive faktablad.
Läs även: Inte riskfritt för VW att ta Porsche till börsen
Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.
Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.