Fords vd, Jim Farley, är långt ifrån imponerad av Tesla Cybertruck, något han förklarat i en intervju med amerikanska CNBC.
Fords vd inte imponerad: "Vi hann före Tesla"
Mest läst i kategorin
Ford, likt många andra aktörer, hann före Tesla när det kom till att tillverka en eldriven pickup.
Modellen stavas F-150 Lightning och är i grund och botten bara en Ford F-150 – som är USA:s mest sålda bil – som råkar gå på el.
Utöver det drar den nytta av alla fördelar med elbilar – som exempelvis en frunk.
Framtidens Ford
Jim Farley ställde upp i en intervju med amerikanska CNBC där han diskuterade Fords framtid, dess kunder och hur amerikanska deras produkter faktiskt är.
Därefter kom den amerikanska biljättens nya samarbete med Tesla på tal.
Några veckor sedan började Ford samarbeta med Tesla för att ge märkets kunder tillgång till Teslas laddnätverk.
Det är emellertid inte bara en fråga om att låsa upp möjligheten på Teslas Supercharger-nätverk, utan hela uttagen måste bytas ut då Teslas kontakter skiljer sig från andra aktörers.
Farley anser att det en fråga om att göra det så enkelt som möjligt för deras kunder.
Annan målgrupp
Enligt Jim Farley har F-150 Lightning siktet inställt på helt andra kunder än de som Tesla har i åtanke med Cybertruck.
Farler säger att Ford tillverkar ”riktiga pickuper för riktiga människor som jobbar på riktigt” medan Tesla Cybertruck är för ”Sillicon Valley-nissar som vill ha något att parkera framför ett hotell”.
Många konkurrenter
Utbudet av elektriska pickuper har växt så det knakat det senaste året. Utöver Ford F-150 Lightning finns det även Rivian R1T, Hummer EV och kommande Chevrolet Silverado EV samt RAM 1500 REV.
När Tesla Cybertruck – som gång på gång blivit uppskjuten – kan komma att lanseras återstår att se.
Oavsett vad lär Teslas klientel skilja sig från Fords, åtminstone om man ska tro märkets vd Jim Farley.
Läs även: Ford F-150 Lightning höjer ribban för elbilar
Läs även: Äntligen: Tesla Cybertruck lanseras i höst
Läs även: Rivian R1T provkörd – fullständigt dominerar
Läs även: Hummer EV provkörd – 4 ton och 1 000 hästkrafter
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.