Rostbältet är synonymt med numera nedstängda fabriker. Nu börjar man ändra på det, men lokalbefolkningen motsätter sig utvecklingen, något som kan drabba Fords batterifabrik.
Fords nya batterifabrik hotas: “Vi behöver inga jobb”
Mest läst i kategorin
I amerikanska staten Michigan, hem till många stora produktionsanläggningar, börjar den senaste satsningen på fabriker att märkas av.
Produktionen av nya fabriker ökar i såväl frekvens som storlek och har fått byggkostnaderna att mer än dubblas det senaste året.
I staden Marshall vill dock inte lokalbefolkningen att Ford ska flytta in i grannskapet.
Säger nej till Fords batterifabrik
Fords intresse av att bygga en fabrik för produktion av batterier till sina elbilar har bemötts med protester från invånarna.
De menar att hela projektet har potential att skada kringliggande områden och att inspektionerna för bygget inte utfördes korrekt.
Platsen för bygget är gamla åkermarker och skogsområden intill en flod.
Produktionen av litiumjonbatterier är långt ifrån miljövänlig och risken för kontaminering oroar.
Inte den första gången det protesteras
Att nya så kallade megafabriker bemöts med kritik är inget nytt.
Faktum är att det är en pågående trend i USA som går under namnet NIMBY, eller Not In My Back Yard.
Det är en motreaktion till de många megafabriker som byggs runt om i landet, varav många är relaterade till grön energi.
Storleken på Fords planerade fabrik i Marshall är mer än dubbelt så stor som det område som är avsatt till industriell utveckling, något som inte går hem hos invånarna.
Även arbetare är skeptiska
Trots att Ford utlovar 2 500 jobb på den nya fabriken är arbetaren Fred Chapman kritisk till bygget.
Han påstår att de inte behöver fler jobb, även fast han själv pendlar till en annan stad för att jobba.
62-åringen har sett fabrik efter fabrik avveckla sin verksamhet, varav en är en tidigare arbetsplats för Chapman.
Han påpekar dock att det inte finns en brist på jobb, utan snarare arbetskraft.
Mer snack än verkstad
Arbetslösheten i området är något högre än landets snitt, men är låg med historiska mått mätt.
Chapman berättar att fabriken han jobbar på har haft problem med att hitta folk som är kvalificerade för jobben.
Protester mot nya fabriker resulterar vanligtvis endast i förseningar och upprustningen av Rostbältet ser ut att bli verklighet.
Läs även: Ford lägger 36 miljarder på kinesisk batterifabrik
Läs även: Ford erkänner – USA omkörda av Kina i elbilsracet
Läs även: Fords vd inte imponerad – “vi hann före Tesla”
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.