Europeisk fordonsindustri krisar – och krisen kommer att fördjupas. Analytiker jämför med när Iphone kom och sopade rent inom telekom.
Fordonskrisen: "Destruktivt och smärtsamt"
Mest läst i kategorin
Den 9 september överlämnade förre ECB-chefen Mario Draghi sin rapport om EU:s konkurrenskraft till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.
Enligt Draghi behövs investeringar på 750-800 miljarder euro per år för att EU ska kunna behålla och helst öka sin konkurrenskraft.
Draghi föreslog drygt 170 konkreta åtgärder för att öka Europas konkurrenskraft. De tre stora omställningar han fokuserar på, har alla med fordonsindustrin att göra.
EU måste, menar Draghi, satsa mer på innovation och nya tillväxtmotorer för att möta Kina, inte minst när det gäller techsektorn.
”Måste ta ledartröjan”
EU måste även fortsätta omställningen till den cirkulära ekonomin och ta ledartröjan inom clean teach och cirkulära lösningar.
Slutligen måste EU minska sitt beroende av områden, inte minst när det gäller kritiska råvaror.
Nästa bränsle till fordonssektorns brasa kom när tyska index i veckan fastställde sin tro på att Tysklands BNP krymper med 0,1 procent i år och att tron på tillväxten 2025 skruvades ned – från 1,4 procent till 0,8.
För tillverkningsindustrin är stämningsläget nu det sämsta sedan 2020, enligt Ifo-chefen Clemens Fuest, refererad av TT.
Senaste nytt
”Betydligt sämre”
“Bolagen bedömer sin nuvarande situation som betydligt sämre. Förväntningarna är också betydligt mer pessimistiska. Bristen på nya order har intensifierats”, skriver han i en kommentar.
I centrum av krisen står fordonsindustrin.
Leverantörerna liknar situationen vid när stora delar av telekombranschen slogs ut av Iphone.
”Vi är inne i en destruktiv och smärtsam tid”, säger Peter Bryntesson, vd på Fordonskomponentgruppen, till TN och konstaterar att krisen är stark i Tyskland.
”Man diskuterar nu i branschen vilket av de tyska bolagen som ska bli nya Nokia”, säger Bryntesson.
Kina vinner överallt
Europa och Tyskland har låtit kineserna springa förbi dem på fordonssidan, slår Bryntesson fast.
”Tysk fordonsindustri har slumrat medan kineserna har gått om dem i både kvalitet och värde för pengarna. I branschen brukar vi säga att 2023 var första året när Kina faktiskt gick om Europa inom bilindustrin, vilket så klart smärtar att säga”, sammanfattar Bryntesson.
Tre gånger snabbare
Det tar i dag ungefär 28 timmar att bygga en traditionell bil i Tyskland.
Det kan jämföras med cirka tio timmar för att bygga en Tesla eller en kinesisk elbil.
Den skillnaden är också en av orsakerna till den strid som blossat upp mellan Volkswagen och de tyska fackförbunden.
Konkurrensen med Kina kan också mätas i andra termer. I Kina finns i dag över 100 personbilsmärken.
Lindrigt för Sverige
För Sveriges del kommer krisen att bli lindrigare, menar Peter Bryntesson och pekar på att det på lastbilssidan enbart finns cirka tio kinesiska märken.
”Om man pratar bolag kommer det inte att slå riktigt lika hårt mot Sverige eftersom våra bolag är mer inriktade mot lastbilar, exempelvis Scania och Volvo, där konkurrensen från Kina inte är lika påtaglig i nuläget”, analyserar han.
”Förhållandevis, jämfört med många andra länder i Europa, så kommer Sverige att klara sig bra genom den här omvandlingen”.
Läs mer:
Tungt besked för EU: “Investera eller gå under”. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.