Dagens PS

Ford skrotar woke-initiativ – struntar i mänskliga rättigheter

Flera amerikanska bolag skrotar sina policys inkludering på arbetsplatsen. En influencer säger sig ligga bakom allt. (Foto: Ford)
Flera amerikanska bolag skrotar sina policys inkludering på arbetsplatsen. En influencer säger sig ligga bakom allt. (Foto: Ford)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 aug. 2024Publicerad: 29 aug. 2024

En influencer får stora amerikanska bolag som Ford att ta bort sina löften om alla människors rätt till arbete och en inkluderande arbetsplats.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Ford Motor Company har meddelat att de kommer att omstrukturera sina initiativ inom mångfald, jämlikhet och inkludering, DEI.

Det inkluderar att dra sig ur en framstående ranking av en LGBTQ-organisation skriver Automotive news.

Beslutet följer i spåren av andra företag som Harley-Davidson och Lowe’s, som också har dragit tillbaka eller förändrat sina DEI-program.

Ford struntar i mänskliga rättigheter

Ford meddelade att de nu omdefinierar sina medarbetargrupper. Dessa grupper öppnas upp för alla anställda, oavsett bakgrund.

Ford kommer även att dra sig ur deltagandet i Human Rights Campaigns Corporate Equality Index och andra liknande listor över “bästa arbetsplatser”. Biltillverkaren kommer dessutom att justera sina företagsrelationer och minska sina uttalanden om polariserande ämnen.

“Vi är medvetna om att våra anställda och kunder har en bred variation av åsikter”, skrev Fords vd Jim Farley i ett internt meddelande.

Meddelandet delades med Bloomberg av anti-DEI-aktivisten Robby Starbuck. Farley betonade även att det externa och juridiska klimatet kring politiska och sociala frågor ständigt förändras.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Aktivist säger sig ligga bakom

ANNONS

Robby Starbuck, tidigare musikvideoproducent som nu verkar som influencer, har tagit åt sig äran för att ha påverkat flera stora företag. De har omvärderat sina DEI-initiativ.

Medan juridiska aktivister som Edward Blum och Stephen Millers organisation America First Legal använder rättsliga processer för att utmana DEI-program, har Starbuck istället använt sociala medier.

Han har särskilt använt plattformen X för att skapa opinion.

Flera företag, inklusive Tractor Supply Co., Deere & Co. och Harley-Davidson, har reviderat sina DEI-initiativ efter att Starbuck inlett en rad inlägg på X. Han attackerar vad han beskriver som “woke” policies som inte reflekterar kundernas värderingar.

Det är värt att notera att Farley, förutom att vara vd för Ford, även sitter i styrelsen för Harley-Davidson. John May, vd för Deere, är dessutom styrelseledamot i Ford.

Starbuck har hybris

Starbuck har även tagit åt sig äran för förändringar på Lowe’s. Han hävdar att företaget ändrade sin DEI-policy efter att han kontaktat dem. Whiskeytillverkaren Jack Daniel’s, som ägs av Brown-Forman Corp., har också meddelat sina anställda att de avslutar sina DEI-program.

Ford har inte kommenterat situationen utöver det interna meddelandet. Detta markerar en förändring i tonen från biltillverkaren. Efter mordet på George Floyd 2020 lovade Ford att leda arbetet för en rättvis och inkluderande företagskultur.

“Detta är inte allt vi vill, men det är en bra början”, skrev Starbuck på X.

ANNONS

“Vi tvingar nu miljardföretag att ändra sina policyer, bara genom rädslan att de blir nästa företag vi exponerar.”

Högerextrema krafter pressar Harley-Davidson

Nyligen har Harley-Davidson hamnat i skottgluggen för högerextrema grupper som anklagar företaget för att vara för “woke”. De här grupperna har startat en

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]