Test: Ford Mustang Mach 1
Vid mach 1, ljudets hastighet, spränger man ljudvallen om man till exempel sitter i ett flygplan som går tillräckligt fort. Så fort går ingen Ford Mustang Mach 1, sitt namn till trots. Tack vare den ylande prärievargen under huven kan den likväl tänkas spränga en och annan trumhinna.
Ford Mustang Mach 1 – så här ska det inte vara
Mest läst i kategorin
Ford har bekräftat att femliters-V8:an kommer att leva vidare i uppdaterat format i den sjunde generationens Ford Mustang. Att den ens finns att köpa nu, på den svenska marknaden, är inget annat än sensationellt.
Vi har testat den i 460-hästarsformat i Ford Mustang Mach 1, som utgör den sista utgåvan av den sjätte generationens vildhäst från Dearborn.
Än viktigare är att vi har testat den med automatlåda. Slutsatsen? Tack och lov att den manuella Mussen får leva vidare!
Ford Mustang Mach 1, vad betyder det?
Mach 1 är en specialversion av Ford Mustang, som i nuvarande form främst utmärker sig som mellantinget mellan en vanlig Mustang GT och en Shelby. Den föregicks av den filminspirerade Mustang Bullitt.
Likt Bullitt är Mach 1 inte lika upphottad på motorfronten här i Europa som den är hemma i Amerika. Ynka tio hästkrafter skiljer den från en vanlig GT.
Det är i och för sig ingen större fara, eftersom den fem liter stora V8:an ändå levererar kraft så att det räcker och blir över. Men mer om den saken en bit ner.
Det som i huvudsak skiljer Mach 1 från sitt mer anspråkslösa syskon har inte med motorn att göra, utan chassit.
Jämte GT har den fått styvare krängningshämmare fram och bak, en ordentlig kyld och bromsad differential av torsen-slag, samt saftigare bromsar från Brembo. Modellvarianten medför också aktiva stötdämpare, som annars är tillval.
Och just det, hela bakvagnen kommer från Shelby. Samma grejer sitter i såväl GT350 som GT500. Mach 1 är således en rejält mycket styvare historia än en ordinär GT.
Senaste nytt
Ford gillar specialmodeller från vita duken
Som jag antydde tidigare är inte epitetet Mach 1 någon nyhet, utan något som redan för modellår 1969 kom som en prestanda-Mustang inriktad på förbättrad väghållning.
I egenskap av kulturikon är det förstås minst lika viktigt att en Mustang är cool, och likt Bullitt är även Mach 1 väl bekant med vita duken.
Den kanske mest kända Mach 1:an är den av 1973 års modell som spelade Eleanor i filmen Gone in Sixty Seconds, biljaktsklassikern från 1974 som senare fick en remake med Nicholas Cage i huvudrollen.
Då spelades den struliga Mustangen Eleanor i stället av en GT500 från 1967, utrustad med en riktig vattendelare till kjolpaket.
Alltså, Mustang Bullitt är inspirerad av en filmbil medan Mustang Mach 1 var cool nog att bli filmstjärna på egna meriter. I modernt snitt kan båda få en att känna sig som det nya milleniets Wyatt Earp.
Medan Bullitt endast gick att få med manuell växellåda (coolt) är Mach 1 nu det enda sättet för svenskar att köpa en ny Mustang med manuell låda (oroväckande). Testbilen var som sagt utrustad med automatlåda.
Ford Mustang Mach 1 har en växellåda som har gått vilse
Automatlådan som Mustang numera erbjuds med är en modern historia, med hela tio steg. Den är snabb och hjälper den bränsletörstiga jänkaren att bli så effektiv den kan bli, givet en motor designad enligt 50 år gamla ideal.
Säg att man inte bor i Sverige och kan köpa en Mustang med Ecoboost-fyran i stället för Coyote-åttan, för att man kanske gillar designen och ämnar att faktiskt använda bilen mer än bara på helger. Då är det helt naturligt att man skulle vilja ha automatlådan – två pedaler är bekvämare än tre.
Fords femlitersåtta förtjänar dock bättre. Det är en alldeles fenomenal motor som ska avnjutas för vad den är. Bottenvridet i den här spisen ska få tala för sig själv, utan att avbrytas av en nedväxling som ingen har bett om.
Tror man att Ford Mustang handlar om bränslesnålhet eller ens snabb acceleration har man missat poängen.
Nuvarande Ford Mustang handlar om att erbjuda känslan av en klassisk muskelbil i ett format som, även om det inte är toppmodernt, inte upplevs som fullständigt antisocialt.
Från noll känns automat-Mussen lite nervös, och det är lätt att man överdoserar gasen. Det är förstås en vanesak, men jag kan inte undvika att konstant önska att jag hade en kopplingspedal för maximal kontroll över kraftleveransen.
Den manuella lådan i Mustang är dessutom riktigt bra. Slagen är korta och växlingarna klickar i med en behaglig enkelhet. Att beställa en Mustang V8 med automatlåda är som att göra detsamma med en Mazda MX-5 – det borde föranleda arrestering.
Köregenskaperna som förmildrande omständighet
Den sjätte och nuvarande generationens Mustang, som nu sjunger på sista versen, var den första som i standardutförande utrustades med individuell hjulupphängning bak.
Därför är den faktiskt inte helt kass att köra. Väghållningsmässigt är det fortfarande ingen risk att man blandar ihop den med en BMW M4, men bilen är förutsägbar nog att man definitivt skulle kunna ha kul på bana.
Detta är en förmildrande omständighet, i relation till växellådan, eftersom en modern automatlåda faktiskt är hjälpsam när man ägnar sig åt aktiv körning av den högsta graden.
Att hela tiden kunna behålla båda händerna på ratten är faktiskt extra viktigt i en Mustang.
Även när bakaxeln inte är stel har den nämligen en rebellisk tonårings tendens till att välja sin egen väg, inte minst om en gnutta fukt har förvillat sig till vägbanan.
Manövrar på den nivån ska man förstås låta bli att ägna sig åt på allmän väg, och eftersom man med förståndet i behåll inte köper en Ford Mustang för bandagarnas skull gör den sig alla gånger bättre som manuell. Förresten har den handrodda lådan varvtalsmatchning för den som vill ha lite hjälp på traven.
Ford Mustang med nyktra ögon
På redaktionen blir jag ofta mobbad för att jag gillar Ford Mustang, eftersom den sett till prestanda knappt kan putsa skorna åt en tysk sportcoupé.
Vad mina kollegor inte förstår är att Mustang inte handlar om köregenskaper så mycket som att hitta rätt balans mellan volymen på the Doors och tonen från avgasrören.
Med en felkonfigurerad drivlina kan jag dock inte göra annat än att erkänna att bilen saknar konkurrensmedel.
Den retroinspirerade interiören – återskapad genom intensiv användning av tveksamma plastmaterial – förlorar helt sin charm, och bristerna i den digitala upplevelsen blir omöjliga att ignorera.
Kvaliteten är alltjämt högre än i en muskelbil från Stellantis, som exempelvis Dodge Charger Hellcat, men det räcker inte för att hävda sig på den europeiska marknaden.
Det är liksom okej om körupplevelsen är som den bör vara – då lägger man inte så mycket vikt vid att man omges av plast – men utan den komponenten blir man akut medveten om det amerikanska grovsmidet…och alla dömande blickar.
Summan av kardemumman
Ford Mustang Mach 1 med automatlåda är ett typexempel på risken med att ändra bara en enda beståndsdel i ett över lag välfungerande recept.
Plötsligt lyser ingredienserna man sparade in på igenom och förtar hela upplevelsen.
Ska man köpa en ska man ge sig fan på att den ska ha tre pedaler och en växelspaksknopp som ser ut som en köboll.
På så sätt sparar man till och med 24 papp, åtminstone om man ser till listpriset, pengar som kommer väl till pass vid bensinpumpen.
Ford Mustang Mach 1 SelectShift (2022)
Motor: 5-liters V8, 460 hästkrafter, 610 newtonmeter
Kraftöverföring: 10-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0-100 km/h: 4,4 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1870 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4788/1381/2080 mm
Pris: Från 733 800 SEK (Testbil cirka 772 800 SEK)
Högsta Växelns helhetsintryck av Ford Mustang Mach 1
Slutbetyg: 2,5/5
En Ford Mustang Mach 1 med automatlåda är ungefär lika logisk som en elbil med V8-ljud. Jag kan för mitt liv inte se varför man skulle köpa den över den manuella av annat än medicinska skäl, men i det fallet är det ju bättre att välja en bil som är gjord för automatlåda.
Bygg din egen Ford Mustang Mach 1 här!
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.