Dagens PS

Ford Kuga: Är den verkligen så dålig?

Jag plockar tillbaka mitt trademark, får jag plats i bakluckan? (Foto: Åsa Wallenrud)
Jag plockar tillbaka mitt trademark, får jag plats i bakluckan? (Foto: Åsa Wallenrud)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 11 juli 2024Publicerad: 11 juli 2024

Ford Kuga får många dåliga betyg och det intresserade redaktionen så pass att vi plockade ut en bil och provkörde. Vi kan väl säga att vi håller med.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Redaktionen har läst många biltester gjorda av journalister i hela Europa.

Vi har till exempel temat Bäst i alla tester där Ford Kuga har varit med i flertalet. Det som framgår där är att Kuga rent generellt får otroligt dåliga betyg.

Den fina gröna färgen lyfter bilen, helt klar. (Foto: Åsa Wallenrud)
Den fina gröna färgen lyfter bilen, helt klar. (Foto: Åsa Wallenrud)

Vi kände att vi måste testa bilen själva, för att se om den förtjänar de låga betygen så vi plockade upp en grön Kuga en solig dag i Stockholm.

Fördelar

  • Skydden mot dörruppslag
  • Skön att köra
  • Bra kameror runt bilen

Nackdelar

  • Tunna och ihåliga dörrar
  • Missljud vid bromsning
  • Hårt baksätet och saknar mittplats
Körningen var bekväm och nöjsam, för det mesta. (Foto: Åsa Wallenrud)
Körningen var bekväm och nöjsam, för det mesta. (Foto: Åsa Wallenrud)

Ford Kuga utvändigt – helt okej

Utsidan är ganska intetsägande. Varken speciell eller tråkig. Den liksom bara är där.

ANNONS

Vår bil hade denna fina gröna “Bursting green” som lyfte bilen en aning. Något vi däremot uppskattar är att bilen inte är belamrad med svarta plastdetaljer överallt utan behåller sin gröna lack över större delen av bilen.

Men ser ni? Bilen kommer med någon form av Batman på taket.

Ser ni? Kan man kalla på Batman? (Foto: Åsa Wallenrud) Obs, bilden är ett montage.
Ser ni? Kan man kalla på Batman? (Foto: Åsa Wallenrud) Obs, bilden är ett montage.
ANNONS

Senaste nytt

Här börjar det negativa

När dörren öppnas känner man direkt att det här inte osar kvalitet.

Det är som att öppna en burk ansjovis.

Dörren känns lätt och liksom ihålig. Det framkommer både av känslan och ljudet. Det var dock ett annat speciellt ljud också som vi inte kunde komma på vad det var. Vi öppnade alla dörrar och fick samma ljud överallt.

Gummilisten utfälld för att undvika dörruppslag. Perfekt om du har barn som har dålig impulskontroll. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gummilisten utfälld för att undvika dörruppslag. Perfekt om du har barn som har dålig impulskontroll. (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS

Till sist såg vi det. En oerhört smart detalj. På alla dörrar sitter en liten gummigrej som skyddar mot dörruppslag.

Genialiskt.

Den åker liksom in och ut när man öppnar dörrarna. Kan vara lite utsatt för både kyla och vilda barn kanske men otroligt smart. Det ger pluspoäng.

På väg ut och in. Den döljs när dörren är stängd. (Foto: Åsa Wallenrud)
På väg ut och in. Den döljs när dörren är stängd. (Foto: Åsa Wallenrud)

Vi kliver in i Ford Kuga

En ganska basic insida med fejkträ detaljer. Däremot bra med förvaring och trådlös laddning. Skärmen och hela infotainment systemet var bra och gränssnittet enkelt hanterbart. Att synka telefon med Apple CarPlay var inga konstigheter.

Pressbilen var utrustad med Apple CarPlay. Smidigt att koppla in. (Foto: Åsa Wallenrud)
Pressbilen var utrustad med Apple CarPlay. Smidigt att koppla in. (Foto: Åsa Wallenrud)

Stolarna var sköna att sitta i, i alla fall i fram. I bak var de mycket plattare och hårdare och absolut ingen vill sitta i mitten.

ANNONS
Njae, inte drömmen. Men bilbarnstolar kommer med sin egen komfort. (Foto: Åsa Wallenrud)
Njae, inte drömmen. Men bilbarnstolar kommer med sin egen komfort. (Foto: Åsa Wallenrud)

Lastutrymmet

Lastutrymmet var stort och rymligt. En liten kant in men inget som upplevdes som ett problem. Under golvet hittar vi en pump för att lufta däcken vid behov samt lagningskit. Här får man plats med fler oumbärliga prylar till bilen.

Stort och bra. Laddkablarna i sitt fodral ligger bra med kardborre i botten så den inte rör sig. (Foto: Åsa Wallenrud)
Stort och bra. Laddkablarna i sitt fodral ligger bra med kardborre i botten så den inte rör sig. (Foto: Åsa Wallenrud)
Nödutrustning men finns plats för ännu mer. (Foto: Åsa Wallenrud)
Nödutrustning men finns plats för ännu mer. (Foto: Åsa Wallenrud)

Det här är en hybrid och då laddning inte kunde ske under testperioden kördes det mest på den vanliga motorn. Den gick tyst och fint och kändes bra i alla hastigheter.

Däremot lät bilen som en gammal kärra från 1990-talet varje gång vi bromsade eller lyfte bromspedalen. Missljud som definitivt adderade till den dåliga känslan med bilen.

On/off knappen sitter lite fel. Men det är en smaksak. (Foto: Åsa Wallenrud)
On/off knappen sitter lite fel. Men det är en smaksak. (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS

Sammanfattningsvis

Okej. Vi förstår de låga poängen generellt.

Bilen är okej, men prislappen är inte motiverad.

Det finns bilar i samma klass där du får mer för pengarna. Så ja, den är nog precis så dålig som betygen säger.

Backkamerorna levererar och gör det enkelt att backa in och ut samt koppla på släp. (Foto: Åsa Wallenrud)
Backkamerorna levererar och gör det enkelt att backa in och ut samt koppla på släp. (Foto: Åsa Wallenrud)

Bäst i alla tester: 4 populära kompakta suvar

I det här testet tog vi fyra populära kompakta suvar och ställde mot varandra. Inga superstora skillnader i poäng mellan dem – men vi har ändå en

Bra förvaring, trådlös laddning för mobilen och växelpucken på rätt ställe. (Foto: Åsa Wallenrud)
Bra förvaring, trådlös laddning för mobilen och växelpucken på rätt ställe. (Foto: Åsa Wallenrud)

Test: Ford Kuga Plug-in Hybrid

Ford Kuga Plug-in Hybrid är en intressant SUV med hybridteknologi. En bil för dig som söker en snygg småbil till ett vettigt pris. Ford Kuga Plug-in

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS