Ford Kuga får många dåliga betyg och det intresserade redaktionen så pass att vi plockade ut en bil och provkörde. Vi kan väl säga att vi håller med.
Ford Kuga: Är den verkligen så dålig?
Mest läst i kategorin
Redaktionen har läst många biltester gjorda av journalister i hela Europa.
Vi har till exempel temat Bäst i alla tester där Ford Kuga har varit med i flertalet. Det som framgår där är att Kuga rent generellt får otroligt dåliga betyg.
Vi kände att vi måste testa bilen själva, för att se om den förtjänar de låga betygen så vi plockade upp en grön Kuga en solig dag i Stockholm.
Fördelar
- Skydden mot dörruppslag
- Skön att köra
- Bra kameror runt bilen
Nackdelar
- Tunna och ihåliga dörrar
- Missljud vid bromsning
- Hårt baksätet och saknar mittplats
Ford Kuga utvändigt – helt okej
Utsidan är ganska intetsägande. Varken speciell eller tråkig. Den liksom bara är där.
Vår bil hade denna fina gröna “Bursting green” som lyfte bilen en aning. Något vi däremot uppskattar är att bilen inte är belamrad med svarta plastdetaljer överallt utan behåller sin gröna lack över större delen av bilen.
Men ser ni? Bilen kommer med någon form av Batman på taket.
Senaste nytt
Här börjar det negativa
När dörren öppnas känner man direkt att det här inte osar kvalitet.
Det är som att öppna en burk ansjovis.
Dörren känns lätt och liksom ihålig. Det framkommer både av känslan och ljudet. Det var dock ett annat speciellt ljud också som vi inte kunde komma på vad det var. Vi öppnade alla dörrar och fick samma ljud överallt.
Till sist såg vi det. En oerhört smart detalj. På alla dörrar sitter en liten gummigrej som skyddar mot dörruppslag.
Genialiskt.
Den åker liksom in och ut när man öppnar dörrarna. Kan vara lite utsatt för både kyla och vilda barn kanske men otroligt smart. Det ger pluspoäng.
Vi kliver in i Ford Kuga
En ganska basic insida med fejkträ detaljer. Däremot bra med förvaring och trådlös laddning. Skärmen och hela infotainment systemet var bra och gränssnittet enkelt hanterbart. Att synka telefon med Apple CarPlay var inga konstigheter.
Stolarna var sköna att sitta i, i alla fall i fram. I bak var de mycket plattare och hårdare och absolut ingen vill sitta i mitten.
Lastutrymmet
Lastutrymmet var stort och rymligt. En liten kant in men inget som upplevdes som ett problem. Under golvet hittar vi en pump för att lufta däcken vid behov samt lagningskit. Här får man plats med fler oumbärliga prylar till bilen.
Det här är en hybrid och då laddning inte kunde ske under testperioden kördes det mest på den vanliga motorn. Den gick tyst och fint och kändes bra i alla hastigheter.
Däremot lät bilen som en gammal kärra från 1990-talet varje gång vi bromsade eller lyfte bromspedalen. Missljud som definitivt adderade till den dåliga känslan med bilen.
Sammanfattningsvis
Okej. Vi förstår de låga poängen generellt.
Bilen är okej, men prislappen är inte motiverad.
Det finns bilar i samma klass där du får mer för pengarna. Så ja, den är nog precis så dålig som betygen säger.
Bäst i alla tester: 4 populära kompakta suvar
I det här testet tog vi fyra populära kompakta suvar och ställde mot varandra. Inga superstora skillnader i poäng mellan dem – men vi har ändå en
Test: Ford Kuga Plug-in Hybrid
Ford Kuga Plug-in Hybrid är en intressant SUV med hybridteknologi. En bil för dig som söker en snygg småbil till ett vettigt pris. Ford Kuga Plug-in
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.