Ford GT är inget mindre än en väglaglig Le Mans-bil och är en av bilvärldens superbilsikoner. När Ford därför frågade om vi ville provköra den tackade vi ja snabbare än man hinner blinka.
Ford GT provkörd - en racingbil för gatan
Mest läst i kategorin
Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Tierp Arena, strax norr om Uppsala, för att ratta den legendariska bilen.
En banbil som gjorts väglaglig
Ford GT har byggts med banbilen som utgångsläge, för att sedan genomgå transformeringen till vägbil, något som utmärker den i segmentet.
Det blir snabbt uppenbart när man inspekterar dess funktionella och extrema linjer. Den fullständigt osar dramatisk och kombinerar form med funktion.
Bilen är byggd i kolfiber från topp till tå, inklusive fälgar och interiör.
Ford GT har håligheter för aerodynamik likt en Pagani Huayra, måsvinge-dörrar och aktiv downforce både bak och fram.
Tankarna förs till ett skelett och allt pekar på att det rör sig om en sanslöst seriös banbil vars primära syfte är att optimera aerodynamik och köregenskaper.
Senaste nytt
Ford GT är funktionell rakt igenom
Samma filosofi genomsyrar även interiören. Ratten är fyrkantig och pepprad med knappar. Man omges av kolfiber och stolarna är ungefär lika bekväma som en påse skridskor.
Inget av detta är emellertid utan anledning. När man startar Ford GT skriker motorn till liv, en kontroversiell 3,5-liters mittmonterad V6 där effekten skruvats upp till 655 hästkrafter.
Motorljudet är högt, mekaniskt och raspigt och accelerationen är våldsam.
Accelerationen är dock inte bilens trumfkort, utan det häftigaste med att ratta en Ford GT runt en bana är hur effektiva de keramiska Brembo-bromsarna är.
Man måste omprogrammera sina sinnen för att bromsa tillräckligt sent, något som den aktiva bakvingen också bidrar till.
Ford GT med gasen i botten
När man kommer till en raksträcka och mosar gaspedalen möts man av en skrikande motor och vibrationer.
Ens sinnen blir nästan överbelastade av intryck och det är enormt mycket att smälta. En Ford GT är lika avslappnande att köra som en häst i en krigszon, och minst lika exalterande.
GT är även mer tillmötesgående än man kanske anar. Man är ständigt medveten om precis var gränsen går och hur man ska ta sig an de eventuella misstag man begår.
Bilen är förhållandevis lätthanterlig men kräver trots det ens fulla koncentration om man ska ta sig an den utmaning som en Ford GT faktiskt är.
Summan av kardemuman
Ford GT är fullkomligt sensationell. Man förväntar sig att bilen ska vara bestyckad med sponsorklistermärken och enorma skärmkjolar för att tydliggöra att man inte ska lämna banan med den. Den är dock helt väglaglig, trots att den upplevs som en bil utan hud.
Det finns ingen skyddande hinna för att skydda föraren från den helt råa och levande körupplevelsen.
I Sverige har 16 lyckliga kunder fått köpa varsin bil och den totala tillverkningen är begränsad till 1 350 enheter. Att jag avundas dem är en underdrift av rang.
Ford GT (2022)
Motor: 3,5-liters, V6, bensin, 650 hästkrafter, 746 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,3 sekunder
Toppfart: 348 km/h
Vikt: 1 385 kg
Mått (längd/höjd/bredd):4763/1110/2113 mm
Pris: från ca. 5 500 000 SEK
Högsta Växelns första intryck av Ford GT
Slutbetyg: 5/5
Ford GT bjuder på en körupplevelse som är få förunnade vilket är synd. Bilen är nämligen helt spektakulär bakom ratten.
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.