Ford ställer om till helelektriskt och gör om modellutbudet. Med det kommer Ford Explorer i ny tappning – som eldriven crossover som ska tillverkas i Europa.
Ford gör om helt – först ut är nya Explorer
Mest läst i kategorin
På plats i Köln, Tyskland avtäcker Ford en helt ny bil som ska visa vägen för vart märket är på väg.
Enligt tillverkaren är framtiden helt elektrisk. Det ska uppnås genom att investera 50 miljarder dollar globalt till och med år 2026.
En storslagen vision
Då är målet att ha tillverkat över två miljoner helt elektriska bilar, varav 600 000 ska ha tillverkats till slutet av 2023.
Under presentationen betonar man även att den amerikanska andan ska tas med till Europa.
Senaste nytt
Helt nya bilar på väg
År 2024 är siktet inställt på att ha åtta bilar i modellutbudet på personbilssidan som delas upp i fyra kategorier. Dessa är wild performance, urban escape, active adventure och ultimate outdoor.
Trots ett förändrat utbud vill Ford ha namn med historia. Just därför används det aningen förvirrande namnet Mustang Mach-E till märkets elektriska suv.
Nu presenteras ytterligare en elektrisk suv med ett gammalt namn, nya Ford Explorer.
Ford Explorer i helt ny tappning
Ford själva beskriver nya Explorer som en äventyrsbil för personer som lever en aktiv livsstil. Vanligt marknadsföringssnack med andra ord, men faktum är att designen är relativt unik.
Karossformerna är mjuka och linjerna stilrena. Designen för tankarna till en konceptbil trots att många detaljer är igenkännliga från föregående generationers Explorer.
Bilen uppfattas som större än vad den egentligen är tack vare det svarta partiet vid C-stolpen, den breda listen på bagageluckan och de stora ljusen och listen i fronten.
Från gigant till kompakt
Trots att nya Explorer ser stor ut mäter den endast 4,46 meter på längden. Den har en lång huv men nosen är relativt vertikal och överhänget bak är även det kort.
Under den långa huven gömmer sig tyvärr ingen smart förvaring utan där kommer bara att finnas plats för en däckreparationssats.
Interiör med smart förvaring
Interiören har stilrena linjer och en 15-tums skärm. Eftersom nya Ford Explorer baseras på Volkswagens MEB-plattform känns vissa detaljer igen från den tyska tillverkarens bilar.
Ford har dock tagit fram en drös smarta lösningar för att maximera utrymmet i kupén.
Mittkonsolen är exempelvis oerhört djup och fungerar som ett modulsystem. Här får tre 1,5-liters flaskor plus en enlitersflaska eller en 15-tums laptop plats.
Den som vill ha ytterligare förvaring kan dra undan skärmen och placera saker bakom. Det är ett utrymme som är helt dolt och låst när bilen är låst.
Nytt infotainment på gott och ont
Ford har även arbetat med ett nytt infotainmentsystem som ska nyttja hela skärmen.
Displayen är indelad i tre delar med kontrollerna för klimatanläggningen permanent placerade längst ner.
Smart med tanke på att handleden kan vila framför skärmen för stabilitet, men dumt eftersom blicken måste vandra långt ner och på så vis långt från vägen.
Dessutom saknas ett fysiskt volymvred som finns i Mustang Mach-E men volymkontrollen i touch under skärmen är åtminstone bakbelyst.
Explorer vinner över Volkswagens elbilar
Som tidigare nämnts baseras nya Explorer på Volkswagens MEB-plattform men trots det är Ford tydliga med att modellen är unik. Det märks inte minst på vilka drivlinor som erbjuds.
Instegsversionen blir bakhjulsdriven med 170 hästkrafter. Kliver man upp ett snäpp erbjuds istället 286 hästkrafter som skickas till bakhjulen.
Toppversionen producerar 340 hästkrafter och skickar kraften till alla fyra hjul. Det är 41 fler hästkrafter än vad ID.4 GTX bjuder på.
Fler Ford på väg
Ford har inte släppt några officiella uppgifter om när nya Explorer sätts i produktion eller vilken räckvidd den får.
Märket har dock gått ut med att en annan helelektrisk bil ska tillverkas parallellt med nya Explorer vid den nya elbilsfabriken i Köln.
Läs även: Ford F-150 Lightning höjer ribban för elbilar
Läs även: Ford Mustang Mach-1 – så här ska det inte vara
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.