Ford har ansökt om patent för en ”växelspaksenhet för elbilar”. Enheten ser ut som en traditionell växelspak, men dess funktion är annorlunda. Den simulerar växlingar i en elbil, som egentligen inte har några växlar.
Ford gör det omöjliga: Manuell låda tillbaka – i elbilen


Mest läst i kategorin
I en bil med förbränningsmotor styr växelspaken överföringen av kraft från motorn till hjulen. I Fords patent fungerar växelspaken elektroniskt och simulerar endast växlingar.
Ford lämnade in patentansökan den 20 mars till det amerikanska patentverket med nummer 2025/0092947. Enligt patentet ”styr spaken flödet av elektrisk energi från batteripaketet och kontrollerar motorernas hastighet och vridmoment”. Växelspaken kan flyttas i ett klassiskt H-mönster eller sekventiellt genom att trycka den fram och tillbaka, vilket simulerar växlingar.
Ford menar att deras teknik kan användas i alla typer av bilar – elbilar, laddhybrider, hybridbilar och bränslecellsfordon.
Även om det kan låta ovanligt är Ford inte ensamma om idén. Toyota arbetade 2022 med en manuell växellådssimulering för elbilar, inklusive en kopplingspedal. Även där justerades vridmomentet från elmotorn.
Målet är att ge föraren känslan av att köra en ”konventionell” bil. Ford skriver i sin patentansökan att ”i takt med att elbilarnas kraft ökar, kan förare önska alternativa lägen och möjligheter att interagera med elbilen”.

Tändstiftet utmanas: Laser kan släcka avgaserna för gott
Biltillverkare fortsätter att utforska metoder för att minska utsläppen från förbränningsmotorer, då övergången till elbilar tar längre tid än förväntat.
Elbilar och den manuella känslan
Denna utveckling visar på en intressant trend inom elbilsindustrin. Många förare uppskattar känslan av att köra en bil med manuell växellåda, och biltillverkarna försöker nu att återskapa denna känsla i elbilar. Det handlar inte bara om funktionalitet utan även om körupplevelsen.
Medan elbilar erbjuder omedelbart vridmoment och snabb acceleration, saknar de den taktila feedbacken från en traditionell växellåda. Fords och Toyotas lösningar kan potentiellt överbrygga denna klyfta och göra elbilar mer tilltalande för bilentusiaster.
Denna teknologi kan också vara ett sätt för biltillverkare att differentiera sina produkter på en växande elbilsmarknad. Genom att erbjuda en unik körupplevelse kan de locka en bredare kundkrets.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Senaste nytt
Framtidens elbilar
Det är ännu oklart om Fords patent kommer att leda till en produktionsmodell. Men det visar på en vilja att experimentera och utforska nya möjligheter inom elbilstekniken.
Utvecklingen av simulerade manuella växellådor kan vara ett steg mot att göra elbilar mer engagerande och roliga att köra. Det återstår att se hur denna teknik kommer att utvecklas och om den kommer att bli en standardfunktion i framtida elbilar.

Elbilsägare i laddningsdjungeln: En mardröm av problem
En ny undersökning från Consumer Reports har kastat ljus över de frustrerande utmaningar som elbilsägare möter vid publika laddstationer. Resultaten, som
Läs också:
Läkare saknade behörighet – avslöjades av apotek. News 55
Experten tipsar: Elbilspriser kan rasa under 2025. E55
Färre jobbar – fler ska försörjas: Sverige mot välfärdskris. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.