Ford har nu släppt sin kvartalsrapport för årets första kvartal och det ser minst sagt dystert ut för märkets elbilsdivision.
Ford förlorar 600 000 kronor – på varje elbil
Mest läst i kategorin
Det ser dock desto ljusare ut för märkets fossilbilsdivision, vilket i sin tur ser till att den amerikanska jätten går med vinst.
Det rapporterar Car Scoops.
Delar upp ansvaret
För drygt ett år sedan delade biljätten upp sina primära affärsområden i tre – Ford Model e, Ford Blue, och Ford Pro.
Model e ansvarar för elbilar, Blue för fossilbilar och Pro för transportbilar.
Det går inte bra nu
Det man kan utröna från kvartalsrapporten är att det amerikanska märket förlorar 58 333 amerikanska dollar, motsvarande 601 000 kronor per elbil som de säljer.
Ford är inte ensamma om att gå back på sina elbilar, men de ligger i framkant när det gäller hur mycket de förlorar per bil.
En stor förlust
Under första kvartalet 2023 levererade märket 12 000 elbilar, vilket resulterade i en förlust på 700 miljoner dollar, motsvarande 7,2 miljarder kronor.
Omsättningen för märkets elbilsförsäljning var 700 miljoner dollar, medan den under sista kvartalet 2022 var 1,6 miljarder dollar, motsvarande 16,5 miljarder kronor.
Många faktorer väger in
Anledningarna till att amerikanarna förlorar så mycket pengar per elbil är många.
Det rör sig bland annat om att Fords elbilsfabrik i Mexiko – där Mustang Mach-E tillverkas – har skruvat ner på tillverkningen för utbyggnation.
Tanken är att fabriken ska kunna pumpa ut 210 000 elbilar årligen till slutet av 2023.
Stora investeringar
Fortsättningsvis lägger den amerikanska jätten rejäla summor på märkets nya batterifabrik i USA, samt en ny bilfabrik som ska kunna producera 500 000 fordon årligen.
Dessutom kommer Ford mer folkliga modeller – däribland nya Explorer som byggs på Volkswagens nya MEB-plattform.
För Ford Blue, märkets personbilssida, är verkligheten en annan.
Det går bra nu
Ford Blue hade nettoresultat på 2,6 miljarder dollar, motsvarande, med en rörelsemarginal på 10,4 procent.
Den mest populära modellen var F-150 som tillverkas var 30:e sekund.
Totalt sett innebär det att Ford har en nettovinstmarginal på 4,2 procent, vilket är det högsta på 12 månader.
Även om det ser mörkt ut för märkets elbilar för närvarande, tyder mycket på att det kommer att vända.
Läs även: Ford gör om helt – först ut är nya Explorer
Läs även: Provkörning av Ford Mustang Mach-E GT
Läs även: Provkörning av F-150 Lightning
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.