Ford hör till de biltillverkare som gärna positionerar sig på ett eget hyllplan på marknaden. De är produkten på hyllan som tilltalar en specifik del av befolkningen. Just Ford Focus Active har positionerat sig som insteget till segmentet “äventyrliga kombibilar”.
Test: Ford Focus Active Kombi E85 - billig friluftsvagn
Mest läst i kategorin
Medan Volkswagen och de andra tyskarna, samt Volvo, erbjuder fyrhjulsdrivna lyxvagnar med automatlåda för en dyrare slant, väljer Ford att erbjuda en långt billigare historia. För att komma ner i pris har man gjort sig av med exempelvis fyrhjulsdrift.
Frågan är dock om man verkligen kan plocka bort bland annat fyrhjulsdrift från en friluftsmaskin? Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Ford Focus Active Kombi.
Ford Focus Active Kombi EcoBoost E85 (2022)
Motor: 1,0-liters, 3-cylindrig, bensin/etanol, mildhybrid, 125 hästkrafter, 200 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10 sekunder
Toppfart: 195 km/h
Vikt: 1524 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4693/1549/1844 mm
Pris: Från 311 800 SEK
(testbil ca 340 500 SEK
Snål eller smart?
Nya Ford Focus, oavsett variant, går att få med en manuell låda. Alla varianter finns vidare som halvkombi och kombi.
Du kan alltså få en ordentligt utrustad bil och ro igenom växlarna på egen hand. De lyxigare konkurrenterna erbjuder oftast bara manuell låda (om de gör det överhuvudtaget) i instegsmodellen, med den svagaste motorn och sparsamt med utrustning.
Kollegorna har även sett till att större motor och fyrhjulsdrift är ett måste på deras mer äventyrliga varianter. Ford har gjort tvärt om med nya Focus Active som bara går att få med miniatyrmotorer och drivning på framhjulen.
Skattesmitare och svampplockare
Drivlinan i testbilen bestod av Fords nya E85-mildhybridmotor och en 7-stegad dubbelkopplingslåda. Jämfört med den vanliga Ecoboost-motorn sparar man tiofald, per år, på skatten under de första tre åren.
Trots miljöskatten går det finfint att slänga i dinosauriejuice om man vill provocera Greta och company. Effekten på ynka 125 hästar är ungefär hälften av vad tyskarna tvingar på en, men nya Focus känns bra mycket snabbare än vad siffrorna antyder.
Växellådan är riktigt alert och växlar rappt utan att bli ryckig. Den vidarebefordrar kraften till framaxeln som får det jobbigt när underlaget sviker.
Om man är på väg till ett svampställe i slutet av en knölig skogsväg hjälps man av den ökade markfrigången, och det faktum att bakhjulen bara tittar på märks inte av.
Om väglaget slår om till sand eller snö har man en rad körlägen till sitt förfogande. Dock kan ingen framhjulsdriven bil någonsin mäta sig mot en fyrhjulsdriven variant på halt underlag. Med det sagt är nya Ford Focus riktigt härlig att sitta bakom ratten på.
Sund succession
Den utgående modellen av Ford Focus såg inte ut att ha åldrats en enda dag. Jag hade först problem med att veta vilken som hade fått sig ett ansiktslyft.
Grillen på den nya roffar åt sig ofantligt mycket plats, vilket på en bil med slagvolym motsvarande tre burkar Pepsi är ren och skär komedi.
Personligen föredrar jag den utgående varianten när det kommer till utsidan. Under ytan har man emellertid lyckats med en lång rad förbättringar.
Interiören överlag är mer städad och tekniken uppgraderad. Till exempel fungerar den adaptiva farthållaren fint och bakluckan går att öppna med händerna fulla, friluft-style.
Ytorna man är i kontakt med som förare känns kvalitativa, men i övrigt är det vad som snällast kan beskrivas som “anpassat för friluftsliv”.
Infotainmentsystemet är den största uppgraderingen och är nu en fröjd att använda. Det är responsivt och fungerar utmärkt med Apple CarPlay och Android Auto.
Ford har tyvärr gjort sig av med manuella vred för AC:n men har som tur är gjort ett bra jobb när det kommer till integrationen av dem på skärmen.
Svagt säljargument
Det är tydligt att Active-varianten är riktad mot friluftsgurus som har förnuft nog att inte köpa en stadsjeep. Den är både mer praktisk och har bättre köregenskaper än många CUV:ar som låtsas vara frilufts-certifierade.
Dock har jag svårt att se vilka som ärligt tjänar på att ha några centimeters extra markfrigång utan att också ha drivning på alla fyra.
Så fort du ska ta dig runt i vårt avlånga land på vinterhalvåret behöver du antingen fyrhjulsdrift eller inte. En fjällresa går alldeles utmärkt med framhjulsdrift, då vägen är plogad och parkeringen likaså.
Bor du å andra sidan i änden av en skogsväg som grannskapet plogar lite halvdant, behöver du i många fall fyrhjulsdriften för att ta dig fram.
Markfrigång självt kommer inte att ta dig hela vägen in i mål. En Dacia Duster är både billigare och mer kapabel för det ändamålet.
Ford Focus Active blir således bäst lämpad för Stockholmsbor vars äventyr består av att åka till ett naturreservat i Huddinge.
Jag gillar konceptet kombi på styltor långt mer än crossovers, men just den här är inte en äventyrsvagn som gärna hänger med på samtliga eskapader.
Summan av kardemumman
Ford Focus Active förblir en udda fågel på marknaden tack vare dess särställning till tyskarna. Du kan leka Bear Grylls till ett långt lägre pris och den riktar sig bestämt mot friluftsintresserade typer.
Samtidigt är det svårt att bli helt övertygad av köregenskaperna när motorn endast driver framhjulen och har effekten motsvarande en Toyota Yaris.
Gillade man den utgående modellen kommer den nya att falla en i smaken, men ens frilufts-persona måste vara otroligt inflytelserikt för att Active-varianten ska vara vettig.
Dagens PS intryck av nya Ford Focus Active Kombi E85
Slutbetyg: 3/5
Nya Ford Focus Active tar vid där den utgående modellen tackade för sig. Den behåller bra praktikalitet och komfort samtidigt som en uppsjö av ny teknik gör intåg. Om ens äventyr går att genomföra med bakdäck som åskådare är den en prisvärd proposition.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.