Häng med på testen av nya Ford F-150 Limited Powerboost. Så klarar sig den amerikanska storsäljaren i ett vintrigt Stockholm.
Ford F-150 Limited Hybrid – lyxig pickup för dig som vill ha extra allt
Mest läst i kategorin
Ford F-150 är amerikanarnas i särklass populäraste bil. Med drygt 650 000 sålda bilar förra året ligger den på en ohotad 1: a plats i statistiken.
Nu kan man köpa storsäljaren direkt
Från och med nu slipper du sidoimport i Sverige och kan kliva in hos din närmaste Ford-handlare och köpa din nya F-150. Modellerna Lariat, Limited och Raptor tas hem av Ford Sverige som ligger under Hedin Bil.
Vi har testat den lyxigaste och mest miljömedvetna modellen F-150 Limited Powerboost som är en hybridversion.
Noll till hundra på fem sekunder
Den lyfter effekten från 3,5 liter V6 Ecoboost-motorn, som normalt levererar 405 hästar samt ett vridmoment på 555 Nm, till 436 hästar med ett massivt vridmoment på 773 Nm som tar dig från 0–100 kilometer i timmen på drygt 5 sekunder.
Den stora lastbilen är riktigt snabb, i princip lika snabb som monstret Raptor.
En annan fördel med el-hybriddriften är att den drar ned bränsleförbrukningen till lite drygt 1 liter milen, förutsatt att man är lätt på gasen (mer om detta senare i testet).
Dessutom har du en rullande el-station som du kan koppla upp dig mot om du är ute på fältet eller i skogen och behöver elektricitet.
Nog om det tekniska hur är bilen att köra?
Så klarar Ford F-150 Limited Powerboost snömodden
Jag testade nya Ford F-150 Limited under en vecka och körde runt Stockholmstrakten. Vinterkylan och snömodden passade bra som testunderlag för en stor maffig 4-hjulsdriven pickup.
Först och främst vill jag lyfta fram att den är stor, dock inte lika stor som F-150 Raptor som jag tidigare testat som är högre och bredare.
Bilen tar verkligen plats i stan. Men samtidigt är den riktigt behändig trots sin storlek, man känner vart man har den och styrningen talar till dig trots storleken.
Som att sitta i vardagsrummet
Kupén är luftig och stor man sitter högt och som dottern uttalade, det känns som att sitta i vardagsrummet, inte alls så instängt som i vanliga personbilar.
Just Limited-versionen känns lite mer lyxig och påkostad med läderklädsel, stolar med inbyggd AC (hade jag ingen nytta av i minus 10 grader, dock säkert skönt i en stekhet sommar).
En sak jag imponerades av var hur snabbt man fick upp värmen i vinterkylan, man behöver bara köra några kvarter så är det varmt i kupén och imfritt på rutorna som jag aldrig behövde skrapa.
Fiffig elektronik
Elektroniken är riktigt fiffig med olika lägen Normal, Sport, ECO, Halt, Djup snö sand, Lera hjulspår och Bogsera lasta. När Stockholm var helt insnöat med snövallar och smala spår var det mest läget Halt med 4-hjulsdrift som användes.
Riktigt roligt att köra en stor lyxig, maffig pick-up med fyrhjulssladd likt en stor rallybil, den är otroligt lätt att manövrera i snömodden. Men är man tung på gaspedalen och kör mer på bredden än rakt fram syns det tydligt på bensinkontot.
Kul men dyrt
Med min aggressiva körstil landade bränsleförbrukningen på drygt 2 liter milen som svider i plånboken, men det är sjukt roligt.
Vad det gäller design så tycker jag personligen att just Limited är den snyggaste versionen med mycket krom, stora kromade 22 tums hjul med breda 275 däck i 50 profil ser sportigt ut.
Testbilen hade Nokian Hakkapelitta friktionsdäck i 275 45 profil som greppade otroligt bra i snömodd och på isen.
Fronten har en stor grill också den i krom. Bakluckan har en klassisk F-150 kromrand mellan bakljusen som man sett på gamla Ford bilar, stilrent och snyggt mot den svarta lackeringen.
Vem köper en Ford F-150 Hybrid i Sverige?
Till den svåra frågan vem köper egentligen en lyxig pick-up som kostar lite drygt 1.7 miljoner kronor inklusive moms med en årlig skatt på 21 154 kronor per år.
Självklart är det en välmående företagare som kan dra av momsen och skatten (troligtvis hela bilen för den delen då det är ett arbetsverktyg).
Lyx för att lyfta plåtskrot
Men samtidigt är den så lyxig så det känns tveksamt att man kommer lasta plåtskrot, rörmokargrejer eller annat bråte som kommer repa ner allt.
Kanske vill man lasta på motorcykeln på flaket, ganska opraktiskt i vår kalla regniga land då passar en skåpbil bättre.
Troligtvis kommer den välbärgade lasta på skidor, mountainbike, golfbagar och andra roliga saker på flaket för att imponera på gubbarna när man dyker upp vid spåret.
Utmanar jante
Jag tycker att det är helt rätt av Ford Sverige att ta hem dessa roliga bilar och inte låta RAM ha monopol på stora maffiga pickisar.
Vi mår bra av konkurrens och jag för min del (precis som 650 000 amerikanare) gillar Ford F-150 modellerna skarpt.
Frågan är bara om Limited eller Raptor står högst på listan. Dessutom finns det en ”billigare” snygg Lariat Black Edition med ”endast” 400 hästar som ”bara” kostar 1,1 miljon ex moms även den skulle kunna vara ett spännande alternativ.
Om jag hade ett välmående företag och hade svårt att veta vad jag skulle göra av pengarna vore nya Ford F-150 Limited Powerboost en kul bil att mötas av på parkeringen när jag ska ut på äventyr.
Fram till dess får jag jobba vidare och se vad framtiden bär med sig – för visst vore det kul att någon gång få utmana jantelagen ordentligt!
Fakta: Ford F-150 Limited
Effekt: 436 Hk, 773 Nm
Max lastvikt: 529 kg
Max dragvikt: 3500kg
Längd: 5,86 m
Bredd: 2,03 m
Vikt: 2 500 kg
Pris från 1 370 000 kr exkl moms
3 års Garanti/max 10 000 mil
Preliminär skatt: 21 154 kr/år
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.