Ford F-150, USA:s mest sålda bil de senaste 46 åren. Det säljs en F-150 var trettionde sekund, varför den är fullt rimlig att elektrifiera. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss på en provkörning av Ford F-150 Lightning.
Ford F-150 Lightning höjer ribban för elbilar
Mest läst i kategorin
Varianten vi körde var en prototyp av en F-150 för den amerikanska marknaden, men som specialregistrerats i Storbritannien för att vi journalister ska kunna testa bilen utan C-behörighet.
Totalvikten är således 3,5 ton medan vår testbil hade en tjänstevikt på 2 730 kilogram.
F-150 har ännu inte typgodkänts för den europeiska marknaden och cheferna i Dearborn, Michigan har ännu inte bestämt huruvida F-150 Lightning ska äntra vår sida av Atlanten via officiella kanaler. Men hur är den då att köra?
En moderniserad ikon
När Ford har utvecklat F-150 Lightning nöjde de sig inte med att bara proppa en vanlig F-150 full med batterier och elmotorer.
I stället sitter den på en egen plattform parallellt med ordinarie F-150, något som maximerar fördelarna med att just Lightning de facto är en elbil.
Exteriört är det ytterst lite som skvallrar om att F-150 Lightning inte har en stånkande V8 under huven.
De kosmetiska skillnaderna jämte det fossila syskonet är en annan grill, andra lyktor fram, annan bakända, samt en interiör som är tagen mer eller mindre direkt från Mustang Mach-E.
I övrigt är det i mångt och mycket en F-150 som går på el det rör sig om, vilket är en enorm styrka med hänsyn till den tänkta målgruppen.
Steget från fossilt till elektriskt måste vara så litet som möjligt för vissa, särskilt i ett land som USA.
Framtill finner man en frunk på hela 400 liter, ett lastutrymme baktill på 1 500 liter, en maxlast på 885 kilogram och en dragvikt på 4,5 ton med E-behörighet eller om man är hemmahörande på den amerikanska marknaden.
Dessutom finns det totalt tio eluttag som drivs av ett 9,6 kilowattssystem. Det är nog för att ha en konsert för 2 000 personer eller försörja en halvstor villa i tre dagar utan att ladda ur.
Senaste nytt
Ford F-150 Lightning är både modern och gammeldags
Rent kördynamiskt premieras Ford F-150 Lightning som biltyp då elmotorerna får en bjässe till bil att kännas oerhört responsiv.
Vi körde toppmodellen som har dubbla elmotorer vilket innebär fyrhjulsdrift och 580 hästkrafter samt 775 newtonmeter.
Det innebär att sprinten till 100 tar blott 4,5 sekunder, vilket i ett ekipage på sex meter känns nästintill explosivt.
Elmotorerna svarar direkt, något som gör att F-150 Lightning känns bra mycket mer flink än vad en första okulärbesiktning får en att tro.
Sikten runtom är dessutom god, med enorma fönster – även baktill – och bilens kantiga formspråk gör att den är lättplacerad, även i tightare områden.
Även om att kalla dess köregenskaper för personbilsliknande är klyschigt blir man snabbt bekväm bakom ratten på F-150 Lightning.
Vår testbil var en topputrustad Platinum-variant som har allt och lite till. Det innefattar läder en masse, samma 15,5-tums infotainmentskärm som i Mustang Mach E, ett B&O-ljudsystem med 18 högtalare, möjligheten att ställa in de främre stolarna i ett viloläge som innebär att de blir som två sängar.
Ford F-150 Lightning är bekväm
Komforten man möts av interiört är även något som genomsyrar körupplevelsen. F-150 Lightning är utan luftfjädring, men komfortnivån är väldigt hög medan fjädringen hanterar våra grova svenska vägar väl.
Ljudnivån i kupén är dessutom låg, såvida inte underlaget är riktigt grovt.
Jämfört med konkurrenten Rivian R1T, som vi tidigare provkört i Los Angeles, fokuserar F-150 Lightning mer på ett mer pragmatiskt förhållningssätt.
Den riktar in sig mot en redan etablerad målgrupp – F-150-köpare – och lyckas väl med just det.
Rivian stoltserar i stället med betydligt mer prestanda och även ett helt annat fokus på terrängkörning.
Med det sagt är Rivian billigare, men det nystartade amerikanska märket har för närvarande inga som helst planer på att ta sig till Europa.
Räckvidd och laddning
Ford F-150 Lightning kan laddas upp till 150 kilowatt, vilket innebär att 10 till 90 procent tar 42 minuter, vilket är klart godkänt med hänsyn till att batteriet är på hela 131 kilowattimmar.
Enligt amerikanska motsvarigheten till WLTP – EPA – som ofta anses vara mer verklighetsförankrad, har F-150 Lightning en räckvidd på cirka 514 kilometer.
Europa nästa?
Det som dikterar huruvida F-150 Lightning kommer till Europa eller inte är den amerikanska orderbanken.
För närvarande är väntetiden 15 månader i USA, något som innebär att jänkarna knappast har bråttom att få ut bilen på andra marknader.
Prismässigt lär den landa på mellan 1 och 1,5 miljoner i Sverige.
Summan av kardemumman
Ford F-150 Lightning slår huvudet på spiken när det kommer till vad en amerikansk fullstor pickup de facto måste erbjuda.
Den tar sig an ett sanslöst beprövat recept och adderar en dos elektrifiering, samtidigt som Ford nyttjar alla fördelarna med det sistnämnda.
Den är lagom framåtsträvande för att utmärka sig, men inte i den grad att den avskräcker den tänkta målgruppen.
F-150 Lightning gör exakt det den ska, och gör det riktigt bra. Helhetspaketet är briljant och den är både trevlig att ratta samtidigt som den är bekväm.
Om Ford beslutar sig för att debutera i Europa lär den sälja som solskyddsfaktor i Sudan, i alla fall enligt Ford som påstår att mängden förfrågningar är över förväntan.
Oavsett vad lär inte allokeringen inte bli särskilt hög och de bilar som når europeisk mark lär gå åt illa kvickt.
Ford F-150 Lightning Platinum (2023)
Motor: Elmotor fram och bak, 580 hästkrafter, 775 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 514 km (EPA)
Vikt: 2 730 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5911/2440/1999 mm
Pris (USA): $96 874
Instegsmodellen av Ford F-150 Lightning (Pro) kostar $55 974.
Högsta Växelns första intryck av Ford F-150 Lightning
Slutbetyg: 4,5/5
Ford F-150 Lightning gör precis det man förväntar sig av den och gör det riktigt bra. Trots dess konservativa approach maximerar potentialen hos modellen som elbil, något som är extremt gynnsammt för den tänkta målgruppen.
Läs även: Provkörning av Rivian R1T
Läs även: Nyhet om Maxus T90 EV
Läs även: Provkörning av Ford Ranger Raptor
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.