Ford satsar stenhårt på elektrifieringen av sina transportbilar. Nu har det blivit dags för amerikanarna att dra skynket av nya Ford E-Transit Courier.
Ford drar skynket av sin minsta elbil


Mest läst i kategorin

Först ut var storasyskonet Ford E-Transit som alltså är den helt elektriska varianten av märkets mest ikoniska transportbil, Transit.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 18

Till Sverige kommer den som bensin, diesel, och el. (Foto: Ford)
Ford E-Transit Courier har växt på alla håll
Utgående generation Ford Transit Courier var mycket populär världen runt. Den nya, helt elektriska varianten kommer endast att erbjudas i Europa, åtminstone till en början.
Jämfört med sin fossila företrädare har E-Transit Courier växt på alla ledder, vilket gynnat lastkapaciteten.
Det går nu att få in två EU-pallar, vilket inte var möjligt tidigare.
Totalt är lastvolymen på 2,9 kubikmeter vilket är en ökning på ungefär 25 procent.
Maxlastkapaciteten är 700 kilogram för elvarianten och dragvikten är 750 kilogram.

Ford E-Transit är rymligare än aldrig förr. (Foto: Ford)
E som i elektrisk
Ford E-Transit Courier erbjuder en elmotor på 136 hästkrafter. Ingenting har kommunicerats beträffande batteristorlek eller räckvidd.
Den nya elektriska skåpbilen kommer att kunna laddas med 11 kW DC-laddning och upp till 100 kW AC-laddning. 10 till 85 procent kommer således att ta mindre än 35 minuter.
Enpedalskörning kommer att vara möjligt.

Ingen räckvidd för den elektriska varianten har ännu kommunicerats. (Foto: Ford)
Bensin och diesel på menyn
För de som inte vill eller kan ha en elektrisk transportbil, kommer även nya Transit Courier erbjudas med bensin- och dieselmotorer. Då får man lasta 750 kilogram.
Det kommer även att finnas en genomlastningslucka på passagerarsidan för att kunna frakta gods som är ”över 2 600 mm långa) enligt Ford.
Det är samma princip som i Renaults motsvarighet, Kangoo E-Tech.
Nya Transit Courier kan beställas från sommaren 2023. E-Transit Courier kommer att vara tillgänglig från 2024.

Den nya modellen fokuserar på mycket digitalisering. (Foto: Ford)
Läs även: Provkörning av Ford E-Transit
Läs även: Ford E-Transit är årets transportbil 2022
Läs även: Provkörning av Renault Kangoo E-Tech

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.