Ford Bronco är terrängbilarnas svar på Ford Mustang. Båda är sprungna ur det amerikanska 60-talet, symboliseras av vildhästar, och åtnjuter ikonstatus bland fordonsromantiker.
Ford Bronco: vildmarkens konung till Sverige
Mest läst i kategorin
Så har det i varje fall visat sig vara, i och med att modellen i sin sjätte och senaste utgåva – efter 25 års frånvaro – har tagit hemmamarknaden med storm.
Förknippas med vilda hästar och vilda idrottare
Ford Europes VD, Jon Williams, menar att den amerikanska försäljningssuccén vida har överträffat biltillverkarens förväntningar.
Förvåningen beror måhända på att den Bronco som såldes på 90-talet inte var mer än en blek kopia av originalet. Vikande försäljning gjorde att modellen lades ned 1996.
Att en femte generationens Ford Bronco spelade huvudrollen i prologen till den mycket uppmärksammade O.J. Simpson-rättegången – alltså den TV-sända biljakten – kan också anses ha bidragit till modellens undergång.
Senaste nytt
Ford Bronco är tillbaka, med rätt förebild
Inför modellens comeback har Ford lånat ett blad ur sin egen playbook. På samma sätt som man har gjort med Ford Mustang sedan 2005 har man alltså hämtat all sin designmässiga inspiration från 60-talsoriginalet.
Precis som sin förebild har den sjätte generationens Ford Bronco en grill som täcker hela fronten. Infällda i dess ytterkanter är ett par runda strålkastare, vilka länkas samman av en bredare, silverfärgad remsa vari modellnamnet står skrivet med stora bokstäver.
Aktern pryds av baklampor bestående av rektanglar på högkant och ett fullstort reservhjul. Karossen i övrigt präglas av raka linjer, enorma däck, och korta överhäng.
Att den mest typiska tredörrarsvarianten skulle komma hit känns emellertid osannolikt, givet marknadens aptit för mer konventionella suvar.
Vildhäst som går på vilda dinosaurier
Under huven erbjuds ett alternativ, i form av en bensindriven V6-motor med dubbelturbo. Slagvolymen är på 2,7 liter, effekten på 335 hästkrafter, och vridmomentet på 563 newtonmeter.
Någon elektrifiering är det därmed inte tal om. Vill man ha det i sin renodlade offroadbil är det ärkerivalen Jeep Wrangler, i 4xe-utförande, man får sikta på.
Oavsett vilken av bilarna man väljer får man dörrar som enkelt kan skruvas loss, för maximerad frihetskänsla och skrubbsårsrisk.
Kraftöverföringen sköts av Fords 10-stegade automatlåda, som känns igen från bland annat Ford Mustang och Ranger Raptor. Som i det senare fallet är Ford Bronco naturligtvis fyrhjulsdriven och utrustad med hög- och lågväxel.
Hjulupphängningen är på personbilsmanér individuell, men av något superavancerat slag som gissningsvis innebär en ultimat avvägning mellan köregenskaper i terräng och på asfalt.
Ikonen kommer i två utföranden
Två utrustningsnivåer kommer att erbjudas i Europa. Outer Banks är varianten för köpare som huvudsakligen ser sin Ford Bronco som en modeaccessoar.
För den som faktiskt vill ägna sig åt terrängkörning erbjuder varianten Badlands desto mer, däribland biffigare stötdämpare från Bilstein och en låsbar framdiff – bakre dito är tillval.
Utöver nämnda, ganska väntade, inslag skall också nämnas att Badlands-versionen kan koppla loss den främre krängningshämmaren.
En annan detalj, som ingår i Trail Toolbox-paketet, är möjligheten att bromsa det inre bakhjulet för ökad manövrerbarhet vid terrängkörning i trånga miljöer.
Kommer Ford Bronco till Sverige?
Ford säger att Bronco ska komma i begränsad upplaga till utvalda europeiska marknader. Huruvida Sverige är en av dessa marknader är osagt, men högst sannolikt.
Den svenska bilmarknaden präglas – nationens allmänna miljöpatos till trots – av en ganska hög tolerans för bensinslukare, såvida de har hög markfrigång och är någorlunda praktiska.
Ford saluför ju till exempel både ovan nämnda Ranger Raptor och suven Explorer här.
Nämnas skall också att den begränsade upplagan är marknadsföriska för att detta är en övning i varumärkesbyggande; bilarnas bidrag till Fords utsläppssnitt är med andra ord av sekundär betydelse.
Jo, också var det ju det där med att Ford Bronco redan finns med som en kommande modell på biltillverkarens svenska hemsida. Priserna är ännu inte tillkännagivna.
Läs även: Provkörning av Jeep Wrangler
Läs även: En Ford Bronco för flera miljoner – nästa drömbil?
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.