Dagens PS

Förbud mot kinesiska självkörande bilar i USA

Handelsminister Gina Raimondo och transportminister Pete Buttigieg i Biden-administrationen vill se ett totalt stopp för bilar med kinesisk mjukvara i USA. (Foto: Sakchai Lalit/TT samt Susan Walsh/TT)
Handelsminister Gina Raimondo och transportminister Pete Buttigieg i Biden-administrationen vill se ett totalt stopp för bilar med kinesisk mjukvara i USA. (Foto: Sakchai Lalit/TT samt Susan Walsh/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 aug. 2024Publicerad: 06 aug. 2024

USA stoppar kinesisk mjukvara i självkörande bilar – nya regler på gång som skakar om bilindustrin och stärker nationell säkerhet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

USA:s handelsdepartement är redo att sätta stopp för kinesisk mjukvara i självkörande och uppkopplade bilar, och det kan ske redan inom några veckor, enligt insatta källor som Automotive News skriver om.

Får inte ens testas

Biden-administrationen laddar upp för att införa en regel som slår ner på kinesisk mjukvara i bilar med automationsnivå 3 och högre. Det betyder att kinesiska självkörande bilar inte ens får testas på amerikanska vägar.

Självkörande bilar för all del, bara de inte har kinesisk mjukvara då blir det stopp. (Foto: Getty Images)
Självkörande bilar för all del, bara de inte har kinesisk mjukvara, då blir det stopp. (Foto: Getty Images)

Men det slutar inte där. De vill också stoppa bilar med kinesiskt utvecklade avancerade trådlösa kommunikationsmoduler från att rulla på amerikansk mark, enligt källorna.

Om förslaget går igenom måste biltillverkare bevisa att ingen av deras mjukvara för uppkopplade eller autonoma fordon har utvecklats av företag från länder som Kina.

ANNONS

Senaste nytt

Redan i augusti

I juli klargjorde handelsdepartementet att de planerar att släppa den här nya regeln för uppkopplade fordon i augusti.

En talesperson för handelsdepartementet uttryckte oro för de nationella säkerhetsriskerna med uppkopplad teknik i fordon.

ANNONS

Deras byrå för industri och säkerhet kommer att släppa en regel som specifikt riktar in sig på vissa system inom fordonet. Industrin får också en chans att tycka till om förslaget.

Kina är inte så glada

Kinas ambassad i Washington svarade snabbt. De påpekade att elbilar är en global industri och att rättvis konkurrens driver teknologisk utveckling. Kina uppmanar USA att följa internationella handelsregler och ge alla företag en rättvis chans.

I onsdags samlade Vita huset och utrikesdepartementet allierade och industriledare för att snacka om de nationella säkerhetsriskerna med uppkopplade fordon. Där avslöjade tjänstemän detaljer om det planerade regelverket.

Mötet inkluderade folk från USA, Australien, Kanada, EU, Tyskland, Indien, Japan, Sydkorea, Spanien och Storbritannien. De pratade om data- och cybersäkerhetsrisker med uppkopplade fordon och vissa komponenter.

USA rädd att de samlar in data

I november lyfte amerikanska lagstiftare sin oro över att kinesiska företag samlar in och hanterar känslig data vid testning av självkörande bilar i USA. De ställde frågor till tio stora företag, som Baidu och Nio.

Transportminister Pete Buttigieg ser allvarligt på det kinesiska intrånget. (Foto: Susan Walsh/TT)
Transportminister Pete Buttigieg ser allvarligt på det kinesiska intrånget. (Foto: Susan Walsh/TT)

De påpekade att kinesiska självkörande bilar körde över 450 000 mil i Kalifornien på ett år fram till november 2022. I juli 2023 sa transportminister Pete Buttigieg att han hade säkerhetsbekymmer kring kinesiska självkörande bilar i USA.

ANNONS

Administrationen är orolig för att uppkopplade fordon kan användas för att avlyssna samtal i bilen eller till och med ta kontroll över den.

Handelsminister Gina Raimondo påtalar de enorma säkerhetsrisker de kinesiska bilarna är. (Foto: Sakchai Lalit//T)
Handelsminister Gina Raimondo påtalar de enorma säkerhetsrisker de kinesiska bilarna är. (Foto: Sakchai Lalit/TT)

“De nationella säkerhetsriskerna är enorma,” sa handelsminister Gina Raimondo i maj. “Vi måste agera eftersom detta är extremt allvarligt.”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS