Toyota Gazoo Racing (GR) fortsätter att hålla fast vid förbränningsmotorer och manuella växellådor, trots den snabba övergången till elektrifiering inom bilindustrin.
Förbränningsmotorer och manuella växellådor lever vidare


Mest läst i kategorin

Enligt Sean Hanley, en chef hos Toyota i Australien, kommer GR-serien att behålla sina traditionella drivlinor “under en lång, lång tid”. Detta besked ger hopp till entusiaster som värdesätter den unika körupplevelsen som förbränningsmotorer och manuella växellådor erbjuder, skriver Carscoops.
En fast förankring i körglädje
Hanley betonade att GR-serien har en egen väg att gå, även när resten av Toyotas modellprogram går mot elektrifiering.
“Även när vi övergår till elektrifiering, finns det fortfarande utrymme att tillfredsställa inbitna prestandabilälskare, och dessa entusiaster är inte en utdöende ras,” sade han.
Detta innebär att Toyota inte planerar att ersätta den autentiska körupplevelsen med syntetiska ljud eller andra artificiella lösningar.
Hanley förklarade vidare att GR-serien ska behålla “ljuden, dofterna och känslan av en förbränningsmotor – det där knäppet, sprakandet och smällandet som vi alla älskar så mycket.”
Han antydde även att framtida prestandabilar från Toyota kan drivas med vätgas, vilket visar på en öppenhet för alternativa drivmedel.
Du är väl med i innersta kretsen:
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Framtida prestanda med GR-andan
Även om Toyota så småningom kommer att utforska elektriska sportbilar, är avsikten att behålla de grundläggande värden som gör GR-bilar attraktiva: rå prestanda och genuin körkänsla. Hanley försäkrade att GR-märket kommer att fortsätta att tilltala “varje bilentusiast och prestandafantast” med sina framtida erbjudanden.
Detta besked från Toyota ger en tydlig signal om att förbränningsmotorn och den manuella växellådan inte är på väg att försvinna inom överskådlig framtid, åtminstone inte inom GR-serien. Toyota visar att de inte glömmer bort sina lojala entusiaster.

Gene Hackman: En ikon med bensin i blodet har lämnat oss
Gene Hackman, den Oscarsbelönade skådespelaren känd för filmer som “De skoningslösa” och “French Connection”, har gått bort. Men bortom hans framgångar på
Läs också:
Hårdare straff väntar de som utsätter äldre för bedrägerier. News 55
Rekordår för AP-fonderna – men reformen får svidande kritik. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.