Elbilar säljer sämre än väntat. I stora delar av världen finns det inte heller en infrastruktur för elbilar. Förbränningsmotorn är alltså inte helt ute ur spelet än.
Förbränningsmotorer: Här för att stanna
Mest läst i kategorin
Försäljningen av elbilar ökar inte lika snabbt som förväntat, vilket ger företag som utvecklar och säljer förbränningsmotorer nytt hopp.
Stora aktörer som Toyota och AB Volvo, (börskurs Volvo) samt mindre svenska företag som Aurobay, ser nu nya möjligheter. Det här skriver SvD om.
Elbilar passar inte överallt
Företagen satsar inte längre på fossil bensin och diesel, utan på biodrivmedel och gröna lösningar som vätgas och e-bränslen.
“Vi är övertygade om att förbränningsmotorn kommer att leva länge,” säger Mattias Berglund, strategichef på Aurobay.
“Den är väl anpassad för länder där elektrifiering inte är möjlig. Dessutom kan vi förbättra den och anpassa den till fler flytande och gasformiga bränslen.”
Aurobay, tidigare en del av Volvo Cars, har sedan Volvo beslutade att tillverka enbart elbilar från 2030, blivit ett eget bolag kontrollerat av kinesiska Geely.
Nu har Aurobay med sina 2 200 anställda i Skövde och Göteborg, slagits samman med delar från franska Renault och bildat Horse Powertrain.
Under namnet Aurobay och ägarbolaget Horse Powertrain, ska de sälja förbränningsmotorer, växellådor och hybridsystem till stora biltillverkare världen över. Totalt väntas de sälja motorer för omkring 170 miljarder kronor om året.
Senaste nytt
Hybrider har en framtid
“Elektrifieringen går inte så snabbt som många tidigare räknat med,” säger Mattias Berglund.
Han påpekar att övergången till elbilar sker snabbare i norra Europa, delar av Kina och USA, medan förbränningsmotorn kommer att dominera i resten av världen, ofta i form av hybrider.
Mercedes-Benz svenska vd Ola Källenius har skjutit upp företagets elektrifieringsmål och fortsätter utveckla förbränningsmotorer långt in på 2030-talet. AB Volvo satsar på lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas, med målet att lansera dem kommersiellt i slutet av 2020-talet. Toyota, världens största biltillverkare, planerar en ny generation förbränningsmotorer tillsammans med Mazda och Subaru.
Alternativa bränslen som gäller
Trots att fordonsbolagen satsar på förbränningsmotorer, vill de ställa om för klimatet med mer effektiva motorer och CO2-neutrala bränslen som grön vätgas och e-bränslen.
EU har förbjudit nya bilar med förbränningsmotorer från 2035, men tillåter bilar som använder e-bränslen. Problemet är att dessa bränslen är dyrare att tillverka än fossila bränslen.
E-bränslen viktiga
Mattias Berglund tror att e-bränslen kan bli viktiga framöver och att kostnaderna kan minska med teknikutvecklingen.
“Vi jobbar mycket med att anpassa motorerna för e-bensin som borde få en position på marknaden,” säger han.
“E-bensin fungerar även för de bilar som redan finns.”
Även om elektrifieringen minskar marknaden för förbränningsmotorer, tror Mattias Berglund inte att nedgången blir så stor.
“Bilismen minskar inte som man tidigare räknat med. Bilflottan håller sig kvar i dagens storlek och kan till och med öka i tillväxtmarknader som Indien,” säger han.
Läs även:
Fastställt: Förbränningsmotorn på väg att dö ut. Dagens PS
E-bränslen: Framtiden eller en återvändsgränd? Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.