Dagens PS

Förändring hos GM: Skärpning eller lämna

GM:s vd Mary Barra vill belöna de som jobbar hårt och göra sig av med dem som slackar. (Foto: Carlos Osorio/TT)
GM:s vd Mary Barra vill belöna de som jobbar hårt och göra sig av med dem som slackar. (Foto: Carlos Osorio/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 05 aug. 2024Publicerad: 05 aug. 2024

GM tar ett stort steg för att belöna sina bästa anställda med rejält höga bonusar. Samtidigt pressas de som inte presterar att skärpa sig eller sluta.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi känner alla någon som knappt jobbar och bara klarar sig med minsta möjliga insats. Vi känner också den som alltid ger sitt bästa och presterar på topp. Nu hoppas GM att ett nytt sätt att belöna sina bästa anställda ska få fler att ta det där extra steget.

Stora bonusar för toppresterare

Ett nytt internt meddelande från GM avslöjar att företaget belönar sina topp 5 procent av anställda med hela 150 procent bonusar. Det är deras sätt att behålla och locka de bästa talangerna. Samtidigt pressar förändringen de som presterar sämre att skärpa sig eller lämna företaget.

Nu gäller det att slita och visa framfötterna. Ju bättre du är desto mer bonus får du. (Foto: Getty Images)
Nu gäller det att slita och visa framfötterna. Ju bättre du är desto mer bonus får du. (Foto: Getty Images)
ANNONS

Senaste nytt

Nytt rankningssystem

GM introducerar därför ett nytt rankningssystem som ska utvärdera anställda på en skala från “överträffar förväntningarna” till “motsvarar inte förväntningarna.” Bonusarna varierar beroende på ranking och anställda utvärderas vid årets slut.

Tydliga förväntningar och ansvar

“För att säkerställa att GM har den talang som behövs för att nå våra ambitiösa mål, krävs en mer genomtänkt process som sätter tydliga förväntningar på prestation och håller människor ansvariga,” står det i meddelandet.

GM:s uttalande

ANNONS

I ett uttalande till Reuters sa en talesperson för GM att biltillverkaren vill skapa en högpresterande arbetsstyrka.

“GM är stolt över att ha en kultur där vi främjar och belönar hög prestation, vilket hjälper oss att attrahera och behålla topp-talanger i en konkurrensutsatt branschmiljö,” sa de. “Det inkluderar allt från att säkerställa att anställda vet vad som förväntas av dem, ge feedback så att de kan utvecklas och belöna dem för deras prestationer.”

Vi antar att det gäller alla positioner på GM. (Foto: Getty Images)
Vi antar att det gäller alla positioner på GM. (Foto: Getty Images)

Ford följer samma spår

Tidigare hade GM ett system där anställda placerades i tre kategorier: ‘uppfyller delvis förväntningarna,’ ‘uppfyller förväntningarna,’ och ‘överträffar förväntningarna.’

Ford har infört liknande förändringar. Enligt företagets vd, Jim Farley, har den här förändringen varit en del av deras pågående affärsomvandling.

“Vi har lärt oss att rätt talang inte är tillräckligt,” sa Farley. “Under de senaste två åren har det varit nödvändigt att gå över till ett rätt prestationshanteringssystem. Det är en grundläggande förändring i hur vi driver företaget.”

Biltillverkarnas spionskandal: Säljer din data för småpengar

Två amerikanska senatorer har satt igång en stor utredning. Bilföretagen har tydligen samlat in och sålt data till försäkringsbolag för praktiskt taget

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS