Regeringen vill pausa ökningarna i reduktionsplikten för 2023 för att inte ytterligare bidra till ökade priser, enligt ett pressmeddelande.
För höga bensin- och dieselpriser: Reduktionsplikten pausas
Mest läst i kategorin
“Regeringen förslår i en proposition att de successivt ökade kraven i reduktionsplikten för bensin och diesel pausas för 2023”. I stället bibehålls 2022 års nivåer, skriver regeringen i ett pressmeddelande.
Det motiveras med att drivmedelspriserna ökat mycket, särskilt med anledning av den ryska invasionen av Ukraina har drivmedelspriserna ökat mycket. Regeringen skriver också att elektrifieringen av transporter gått snabbare än vad som antogs när kraven i reduktionsplikten togs fram.
“För att undvika en prisökning vid årsskiftet föreslår regeringen att pausa den successiva höjningen av kraven i reduktionsplikten för bensin och diesel för 2023”, skriver regeringen i pressmeddelandet.
Energimyndigheten har i uppdrag att analysera om kraven i reduktionsplikten för åren 2024 till 2030 bör ändras.
“Reduktionsplikten är ett av regeringens viktigaste styrmedel för att minska utsläppen av växthusgaser och nå Sveriges klimatmål. Men oljepriset har ökat väldigt mycket, bland annat med anledning av Rysslands invasion av Ukraina. Genom att pausa reduktionsplikten för ett år ser vi nu till att inte ytterligare bidra till ökade priser 2023”, säger energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar.
Läs även: Skatten sänks – från 1 maj blir bensin och diesel billigare
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.