Att elektrifiera den globala vagnparken kräver att världens största marknader för bilar hoppar på tåget. På världens näst största bilmarknad – USA – går elbilar emellertid inte som tåget.
För få vill ha elbilar: Det går långsammare än väntat
Mest läst i kategorin
Det rapporterar Carscoops.
Under juni stod elbilar för 7,1 procent av den totala försäljningen i USA.
För jämförelsens skull stod elbilar för 25 procent i Kina under samma period och i Sverige hamnade siffran på runt 35 procent.
En tuff nöt att knäcka
Trots en rad federala och regionala incitament i syfte att driva elbilsförsäljningen har elektrifieringen av den amerikanska vagnparken stannat upp en aning, men det fortsätter ändock att växa.
Det finns många anledningar till att amerikanska bilköpare är skeptiska till bilar som går på el.
I USA rör det sig primärt om en konservativ inställning till ny teknologi, skillnader i incitament mellan stater, och en förmåga att få ett köp av en batteribil att framstå som ett politiskt ställningstagande.
Samtidigt kör amerikaner i regel längre sträckor än européer och är vana vid att hålla en högre snittfart.
Dessutom finns det inte tillräckligt bra infrastruktur i dagsläget för att elbilar ska slå igenom ordentligt.
Samtidigt är de ekonomiska fördelarna inte alltid övertygande då det är både billigt att köpa och äga fossilt drivna bilar, inte minst tack vare låga bränslepriser.
Senaste nytt
Elbilar finns
Det finns i snitt en betydligt högre tillgång av elbilar i USA än det finns för motsvarande förbränningsbilar.
Med det menas att elbilar tillbringar längre tid hos återförsäljare innan de säljs, en siffra som dock inte är indikativ av hur marknaden ser ut, åtminstone om man ska tro den amerikanska analysfirman J.D. Power.
I snitt rör det sig om över 100 dagar till följd av låga försäljningssiffror.
Bilar tampas vid lanseringen ofta med låg försäljning till en början – särskilt när det gäller elbilar.
Bilar räknas som del av en återförsäljares lager så fort de har lämnat fabriken.
Efterfrågan för finns
Satsningarna som görs på elbilar i USA – inte minst av amerikanska biltillverkare som Ford, General Motors och Tesla – är intensiva och på sikt tror experter att batteribilarna kommer att bli helt mainstream.
Av det totala beståndet av nya bilar som är till salu hos återförsäljare i USA är endast 6,7 procent elbilar.
Trots det står elbilar för 8,7 procent av försäljningen hos återförsäljare.
Notera att vissa aktörer (som exempelvis Tesla) sysslar med direktförsäljning till kund och har således inte återförsäljare.
För att elektrifieringen ska slå igenom i det stora hela krävs det att marknader som USA elektrifierar mera.
Blev 423 miljarder rikare på elbilar – över en natt
Därför är inte Toyota helt sålda på elbilar
Kinas märkliga bilkyrkogård – med splitternya elbilar
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.