Tanken är god med eldrivna flygande bilar, som gör det smidigt att pendla till och från jobbet utan köer, men problemen med tekniken är många och svårbemästrade.
Flygande bilar kraschlandar av markproblem
Mest läst i kategorin
The Wall Street Journal berättar om vad som bekymrar de uppfinningsrika entreprenörerna mest bakom startup-bolagen som vurmar för sina EV-drivna, flygande skapelser.
För bara några år sedan var tekniken på science fiction-stadiet, men nu är diskussionerna långt mer framskridna än så och prototyper för elektriska flygande bilar presenteras ivrigt inför världspressen.
Det borde vara världens enklaste sak att säga att flygande bilar på el kommit för att stanna.
Om inte om fanns.
WSJ radar upp problem som snilleblixtarna bakom de till synes klimatvänliga och flygande bilarna inte riktigt tänkt på, men som tveklöst måste övervinnas.
Problemen kan staplas på rad
För det första: Var ska de flygande bilarna lyfta, landa och parkera?
Hur ska de luftburna ekipagen med många pendlare på väg till och från jobbet kunna införlivas i det redan befintliga kontrollsystemet för flyget?
I sammanhanget nämns buller och trångt om utrymme i luftrummet.
Hur blir det med laddningsstationer?
Och vad tycker allmänheten om att ha alla dessa manicker svepande över sina hus och hem, finns det en acceptans för det över huvud taget?
Det är uppenbart att EV-baserade, flygande bilars största problem inte är i luften utan tvärtom på marken.
Palo Alto-konsulten Todd Petersen på Lacuna Technologies i Kalifornien säger till WSJ att utmaningarna är många för flygande bil-industrin.
Tillverkarna måste också uppfylla en rad hårda krav för att bli certifierade av USA:s luftfartsmyndighet Federal Aviation Administration, FAA.
Långa och kostsamma processer
Det handlar om utdragna processer som väntas ta åratal och enligt analytiker kosta upp till 1 miljard dollar för att få en prototyp verifierad och godkänd.
Enligt Todd Petersen, som uttalar sig i artikeln, består 90 procent av problemen av “byråkrati” som måste följas om affärsidén ska bli livskraftig.
Mihir Rimjha, senior flygkonsult på HMMH, som också intervjuas i WSJ, slår fast att flygande bil-entusiasterna är så nöd och tvungna att brottas med strukturella och markrelaterade problem om tekniken i en framtid ska fungera som transportmedel i kollektivtrafiken.
Det gäller såväl flygande taxitjänster som privatägda flygande bilar.
Kan helikopterplattor i metropoler tas i anspråk för de flygande bilarna vid landning?
Det är en sådan där typisk fråga som dryftas och måste benas ut.
Sammanfattningsvis: Det tycks dröja innan vi får uppleva att flygande bilar ersätter stadsbussen, tunnelbanan, pendeltåget, spårvagnen, den egna bilen, mopeden, cykeln, elsparkcykeln eller vad vi nu har för fortskaffningsmedel, det törs vi nog säga.
Till saken hör att aktiemarknaden överlag är skeptisk och rynkar på näsan åt fenomenet.
Dessutom visar kalkyler som tagits fram av företrädare för flygande taxibilar att de är orealistiska.
Läs hela WSJ-artikeln.
Läs mer: Flygande bil fått “officiellt tillstånd” – redo för take off
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.