Dagens PS

Flyg utan utsläpp: KLM och ZeroAvia är på

Ett flyg på vätgas? Är det här framtiden? (Foto: ZeroAvia)
Ett flyg på vätgas? Är det här framtiden? (Foto: ZeroAvia)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 juli 2024Publicerad: 29 juli 2024

ZeroAvia och KLM planerar en banbrytande testflygning med väte-elektriska motorer för att minska flygets klimatpåverkan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

ZeroAvia och KLM Royal Dutch Airlines har avslöjat sitt nya samarbete. De ska genomföra en demonstrationsflygning med ZeroAvias ZA2000 utsläppsfria väte-elektriska motorer för stora regionala turbopropflygplan skriver Electric cars report.

Väte-elektriska motorer använder väte i bränsleceller. Det i sin tur genererar elektricitet som driver elektriska motorer. Motorerna snurrar sedan flygplanets propellrar. Det enda utsläppet är lågtemperatur-vattenånga. Studier visar en klimatpåverkan upp till 90 procent lägre jämfört med traditionella flygningar med fotogen.

Från a-b först

Första stora målet är att genomföra en initial demonstrationsflygning mellan två flygplatser år 2026. Företagen arbetar nu med att komma på den bästa flygplatskombinationen. De jobbar också med att få nödvändiga tillstånd. Dessutom ska de säkerställa tillgången på flytande vätebränsle och bygga upp infrastrukturen för flygplansbränsle.

Det kommer vara svårt att få mänskligheten att sluta flyga. Att jobba på alternativa bränslen är en bättre väg fram. (Foto: ZeroAvia)
Det kommer vara svårt att få mänskligheten att sluta flyga. Att jobba på alternativa bränslen är en bättre väg fram. (Foto: ZeroAvia)

Det här samarbetet visar vägen mot renare flygningar inom KLM:s nätverk. Demonstrationsprojektet kommer dessutom att påskynda utvecklingen av driftkoncept för väteflygplan över hela EU.

Hållbarhet är framtiden

KLM strävar efter att bli ett mer hållbart flygbolag. Att stödja avancerade teknologier som väte- och elflyg är en av tre pelare för att minska flygsektorns koldioxidutsläpp. KLM:s och Air France:s underhållsavdelningar har redan samarbetat med ZeroAvia.

ZeroAvia har genomfört omfattande tester av en prototyp av sin första ZA600-motor ombord på ett Dornier 228-flygplan på sin bas i Storbritannien. Företaget har också utfört avancerade marktester i USA och Storbritannien.

ANNONS

De här testerna gäller de viktigaste byggstenarna i ZA2000-systemet, inklusive kryogentankar för flytande väte och egenutvecklade högtemperatur PEM-bränsleceller och elektriska framdrivningssystem. ZA2000 kommer att stödja upp till 80-sitsiga regionala turbopropflygplan som ATR72 eller Dash 8 400.

Qatar Airways lanserar nya business class-sviter

Trots att man redan är världens bästa flygbolag så kan man inte lata sig. Här presenterar Qatar helt nya sviter med dubbelsäng och skrivbord. Flygbolaget

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS