På tredje kvartalets sista handelsdag kom det in en drös vinstvarningar från några av världens största och mest klassiska bilmärken. Kina verkar vara ett genomgående tema för problemen.
Flera klassiska bilmärken vinstvarnar: "Kinesisk konkurrens"
Mest läst i kategorin
Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, FIAT, Jeep, Maserati, Opel och Peugeot. Det är bara några av bilmärkena som den europeiska börsjätten Stellantis äger.
“Försämring i globala industrin”
Det är med andra ord ingen liten sak när fordonsjätten nu på måndagsmorgonen går ut och skruvar ned sina prognoser för bilförsäljningen för resten av 2024.
”Försämringen i den globala industrin speglar en lägre marknadsprognos för 2024 än i början av perioden, samtidigt som konkurrensen har intensifierats på grund av både stigande utbud och ökad kinesisk konkurrens”, skriver Stellantis i en kommentar kring bilmärkenas problem.
Att försäljningen går trögt kanske dock inte kommer som någon jätteöverraskning med tanke på den tyska biljätten Volkswagens tuffa tid.
Vd Oliver Blume har senaste veckorna varit ute och talat om kris och risk för att 30 000 jobb kan försvinna från Wolkswagens industrier i Tyskland.
Senaste nytt
Marginalen problem för flera bilmärken
Men bilsektorns problem slutar inte där.
Även klassiska brittiska bilmärket Aston Martin kom med en vinstvarning innan börsöppningen på måndagen. Och även i det fallet anges Kina som ett problem, men snarare på leverans än konkurrssidan.
Såväl färre sålda bilar samt lägre marginal tror bolaget nu på för resten av 2024 rapporterar Di.
Stellantis skruvar också ned sina marginalprognoser.
“Den justerade rörelsemarginalen väntas nu bli 5,5-7,0 procent för 2024, jämfört med tidigare prognos om en “tvåsiffrig” marginal”, informerar bolaget.
Noterbart är att samtidigt som flera bilmärken nu kämpar internationellt så var Volvo cars (börskurs Volvo cars) den mest köpta aktien bland Avanzas kunder i september.
Intressant att följa om det blev ett lyckat bottenfiske eller tvärtom en riktigt usel börstajming i sektorn som uppenbart kämpar just nu.
Läs mer:
Här storsatsar Volvos “syster”: Ny fabrik för miljarder – Dagens PS
Volkswagen-krisen: Vd:n kräver facket på pengar – Dagens PS
Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.
Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.