Fiskers konkurs har skapat oro bland ägarna för framtida service och garantier. Fisker-ägarna har dock snabbt organiserat sig för att skydda sina bilar.
Fiskers konkurs lämnar elbilsägare utan garanti
Mest läst i kategorin
Det var sista veckan i juni, och José De Bardi hade knappt fått någon sömn. Problemen började den 18 juni när elbilsföretaget Fisker meddelade att de ansökt om konkurs.
Nu undrade cirka 6 400 Fisker-ägare, som De Bardi, vad som skulle hända med deras bilar skriver Ars Technica.
Ägarnas intressen måste skyddas
Konkursen “tände en gnista”, säger De Bardi.
“Vi var tvungna att organisera oss om vi skulle ha någon chans att representera ägarnas intressen.”
Inom några dagar hade han och ett fåtal andra Fisker-ägare grundat Fisker Owners Association, dedikerad till att hålla deras bilar igång. I slutet av månaden hade 1 200 ägare registrerat sig på gruppens webbplats.
Fisker-ägarnas frågor är mestadels praktiska.
Fisker började leverera Ocean, deras el-suv, förra året. Omedelbart upptäcktes kvalitetsproblem och programvarufel, inklusive en långsam central pekskärm. Ägare rapporterade att vissa problem löstes genom programuppdateringar.
Det var dock svårt att få bilarna servade på grund av bristen på certifierade Fisker-reparatörer och tekniker. Fisker hade först en direkt till konsument-modell men började i januari skriva avtal med återförsäljare för ett nytt nätverk.
En influencers makt: Orsakade han Fiskers konkurs?
Kan en enda influencer få ett bilmärke i konkurs? Ja, det är en del personer som anser det. Det handlar så klart om Fisker och Marques Brownlee. Marques
Senaste nytt
Vad ska ägarna göra?
Även nu har elbilarna fortfarande små problem – spruckna fönster, dysfunktionella nyckelbrickor, plötsliga anslutningsproblem. De kommer även behöva service och reservdelar i framtiden.
Utan Fisker, vad ska ägarna göra?
FOA är i ett tidigt skede av att ta reda på det. En liten grupp volontärer har arbetat för att identifiera problemen ägare kan möta och börja lösa dem. Dessa personer har också heltidsjobb. De Bardi, till exempel, leder de europeiska ägarnas insatser och är även teknikchef för ett telekommunikationsföretag.
Inte hoppfullt
Experter säger att Fisker-ägarnas situation ser svår ut. Bilföretag har en handlingsplan för att hantera konkurser, men Fiskers situation verkar mer dyster.
Advokater för företagets borgenärer argumenterade att Fisker borde ha ansökt om konkurs redan förra året. Fisker planerar att sälja sitt återstående lager, cirka 4 000 fordon, till ett företag som leasar elbilar till Uber– och Lyft-förare i New York City.
Om företaget tvingas till likvidation kan ägarna hamna i skymundan. Fisker kanske inte har tillräckligt med pengar för att hedra sina fordons garantier.
“Om Fisker är konkursmässigt, har de ingen skyldighet att uppdatera sin programvara,” säger professor John A.E. Pottow.
Fisker-ägare bör se till att de har en bra heltäckande försäkring på sina bilar, säger professor Justin Simard. Utan ett fungerande service- och reparationssystem, kan små kollisioner leda till totalkvaddade bilar.
Många miljarder blir det
Fisker pausade produktionen av Ocean i februari efter att ha varnat investerare att de kanske inte skulle klara året. Förra året drog företaget in cirka 2,9 miljarder kronor men förlorade 10 miljarder kronor och är skyldig cirka 9 miljarder kronor till obligationsinnehavare.
Trots allt säger José De Bardi att han vill behålla sin svarta Fisker Ocean så länge som möjligt.
“Den är nu en fantastisk bil,” säger han.
Trots utmaningarna känner gruppen sig optimistisk.
“Vi känner oss positiva att vi kommer få någon form av bra utfall,” säger han.
Striden om Fiskers tillgångar hettar redan till
Fisker är bara några dagar in i sin kapitel 11-konkurs, och kampen om deras tillgångar har redan börjat. En advokat hävdar att företaget har sålt
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.