Elbilstillverkaren Fisker slog på stort vid en presentation under torsdagen, genom att visa upp fyra nya elbilar kallade Pear, Ronin, Alaska och Force E.
Fisker visar nya Pear - och tre andra elbilar
Mest läst i kategorin
Bilarna visades upp under märkets Product Vision Day 2023, som hölls vid högkvarteret i Kalifornien.
Presentationen hölls av grundaren Henrik Fisker, och visar de modeller som märket planerar att lansera fram till 2026.
Fisker Pear
Den kanske mest spännande modellen som visades upp heter Pear, och är en halvkombi som i USA kommer att kosta från bara 29 000 dollar, motsvarande drygt 300 000 kronor.
Bilen är byggd på företagets SVL1-plattform med en ny superdator kallad Blade som styr alla system, och den fyrhjulsdrivna versionen kommer att ha en räckvidd på runt 48 mil.
Exteriört syns bland annat futuristiska LED-ljus både fram och bak, solceller på taket och kameror istället för backspeglar, och interiört erbjuds bilen med antingen 5 eller 6 säten.
En särskilt intressant detalj är den så kallade Houdini-bakluckan, som fälls ner i stötfångaren när man öppnar den.
Lanseringen är planerad till mitten av 2025, och målet är att sälja 1 miljon Pear-elbilar om året.
Fisker RŌNIN
Man lanserade även den femsitsiga GT-cabrioleten RŌNIN, som är utrustad med fyra dörrar och ett elektriskt nedfällbart tak i kolfiber.
Bilen kommer att vara utrustad med ett batteripack som är integrerat i chassit istället för i en separat batterimodul, och räckvidden ska landa på närmare 90 mil.
Tre elmotorer med en samlad effekt på 1000 hästkrafter kommer att stå för framdriften, och sörja för en 0-100-tid på runt 2 sekunder.
Lanseringen av Fisker RŌNIN är planerad till slutet av 2025.
Fisker Alaska
Pickupen Fisker Alaska, som enligt Fisker är den mest hållbara och lättaste vagnen av alla elbilar i segmentet, visades också, och bjuder på en förväntad räckvidd på mellan 37 och 55 mil.
Bilen är utrustad med detaljer som en cowboyhatt-hållare i baksätet, världens största mugghållare, samt California mode där alla fönster förutom framrutan kan rullas ner.
Pickupen är precis som Pear utrustad med en Houdini-lucka, nu mellan baksätet och flaket, och med denna nedrullad och bakluckan nedfälld blir lastytan på flaket nästan 3 meter lång.
Prismässigt ska Fisker Alaska gå loss på från 45 400 dollar i USA, motsvarande knappt 500 000 kronor, och lanseringen är planerad till december 2024.
Fisker Force E
Den sista modellen som man visade upp är en äventyrsversion av den nyligen lanserade suven Ocean kallad Force E.
Det handlar egentligen om ett ganska extremt utrustningspaket som bland annat innefattar gigantiska 33-tumsdäck på 21-tumsfälgar, breddade skärmar, en stor takkorg.
Med paketet får man också högre markfrigång, skyddsplåtar undertill, och specialanpassade dämpare.
Force E-paketet kommer att vara tillgängligt för samtliga Ocean-kunder från och med det första kvartalet 2024.
Läs även: Fisker Ronin – nya flaggskeppet teasat
Läs även: Hann före Tesla: Fisker Ocean nu ute på vägarna
Läs även: Fisker Ocean har segmentets längsta räckvidd
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.