Vi har med spänning följt Henrik Fisker och hans återuppståndelse ur askorna med el-suven Fisker Ocean.
Fisker Ocean testad: Krossar Teslas räckvidd
Mest läst i kategorin
De första bilarna har börjat levereras till kunderna och vi erbjöds möjligheten att provköra en av dem.
Självklart kunde vi inte tacka nej till det utan begav oss omedelbart till Österrike för att sätta bilen på prov.
Vad är Fisker Ocean?
Fisker Ocean är en sprillans ny eldriven suv som ska vara den mest miljömässigt hållbara i sin klass.
Den är ruskigt konkurrenskraftigt prissatt med ett instegspris på 450 000 kronor. För de slantarna får du en framhjulsdriven variant med 44 mils räckvidd på pappret och fullt rimliga 275 hästkrafter.
För 615 000 kronor får du en extra motor och ett fetare batteri vilket innebär 61 mils räckvidd på pappret, fyrhjulsdrift och mer än tillräckliga 540 hästkrafter.
I Extreme-utförande får Fisker Ocean får nästan 71 mils räckvidd och en 0-100-tid på under fyra sekunder vilket är enormt imponerande, rentav klassledande i termer av räckvidd. Kostnaden blir då 755 000 kronor.
På pappret framstår alltså Ocean som en total och absolut fullträff, en bil med potential att inte bara locka tidigare elbilsägare, utan även övertyga traditionalister att framtiden är eldriven.
Senaste nytt
Marknadens snyggaste suv
Henrik Fisker är först och främst en designer, och en legendarisk sådan.
Han står bakom rent ut sagt episka bilar såsom BMW Z8 och Aston Martin DB9. Föga förvånande är det då att Ocean är en designmässig fullträff.
Som vd och grundare av bolaget har Henrik Fisker lyckats skapa en produktionsbil som är identisk med konceptbilen vilket är högst ovanligt inom bilbranschen.
Den är relativt låg för att vara en suv och breddad vid skärmarna vilket ger bilen en muskulös framtoning.
Särskilt med 22-tumsfälgarna får den en närvaro hemmahörande i betydligt högre priskategorier.
Närmast skandinavisk minimalism
Interiören domineras av en astronomiskt stor (17,1 tum för att vara exakt) pekskärm som med en knapptryckning roterar 90 grader.
På så vis får man en mer användbar skärm när man kör och en bättre filmupplevelse när man ska ladda.
Precis under skärmen sitter en fast panel med knappar för de mest använda funktionerna såsom klimatanläggningen och volymkontroll.
Detta är både smart och uppfriskande i en värld där knappar bortrationaliseras till alla praktiskt lagdas stora förtret.
Kupén är ljus och minimalistiskt designad med ett gäng kul lösningar.
Både förare och passagerare kan exempelvis fälla upp varsitt bord som namngivits på ett lekfullt amerikanskt vis till ’taco trays’, stora nog för ett mål mat av det onyttigare slaget.
Fisker Ocean har solcellstak
Fisker Oceans öppningsbara glastak har ett unikt mönster, till följd av att det också råkar vara den största solpanelen på någon produktionsbil som, där solen skiner, ska kunna komplettera med upp till 240 mils räckvidd per år.
Det finns också ett läge som heter ’California mode’ där alla bilens glasrutor (förutom vindrutan) öppnas.
Under de svenska sommarveckorna kommer detta att vara en kul funktion, men under de slaskiga vintermånaderna lär man sakna en bakre vindrutetorkare när bakåtsikten elimineras av smuts.
Jag gissar att Fisker av den anledningen monterat en digital backspegel men den är inte av samma kvalitet som många andra digitala backspeglar jag sett.
Teknik att uppdatera mera
Den löjligt stora, välupplösta och roterande displayen huserar ett infotainmentsystem som är helt egenutvecklat.
Det är smidigt och intuitivt uppbyggt men fortfarande i behov av en del optimering för att kunna matcha de bästa systemen på marknaden i termer av prestanda.
Men en nyckelterm när Fisker beskriver mjukvaran, inklusive infotainment, är OTA, Over-The-Air eller trådlösa uppdateringar på svenska.
Det innebär inte bara att systemet kan göras snabbare i framtiden, utan även att funktioner kan adderas.
Nackdelen är att mjukvaran idag inte ger ett helt färdigpolerat intryck med vissa buggar på sina platser som Fisker kommer att åtgärda snarast via trådlösa uppdateringar.
Utöver detta räknar jag mig till tio säkerhetsrelaterade system som ännu inte finns, däribland helljusassistent och adaptiv farthållare. Dessa förväntas byggas in trådlöst under slutet av 2023 enligt Fisker.
Distinkt sportig körupplevelse
Oceans fjädring och chassi känns bestämt sportigt inställda, på gränsen till stötig, åtminstone om man har valt 22-tumsfälgarna.
Det är möjligt, och sannolikt, att komforten blir bättre med 20-tummarna men de har vi inte kunnat testa ännu. Söker man något annat än en distinkt sportig upplevelse bör man alltså söka sig till en konkurrent.
Fördelen med detta är emellertid att väghållningen är mycket god för en bil i denna storleks- och viktklass.
Kurvor tas med hög självsäkerhet, och accelerationsprestandan är som väntat i en elbil med en bra bit över 500 kusar, snudd på överflödig.
Tendensen av framhjulen att dra något i ratten vid hård acceleration finns kvar, men de två högre utrustningsnivåerna kommer att få torque vectoring i en OTA-uppdatering som då kan skjutsa vridmomentet mellan axlarna för en bättre körupplevelse.
Summan av kardemumman
Ocean är Fiskers första bil och den grund de har lagt är mycket lovande. Bilen är lika trevlig att titta på som den är att sitta i.
Dessutom har den klassledande räckvidd, en hög nivå av prisvärdhet samt ett gäng roliga och unika lösningar. Fjädringen är hård, men väghållningen likväl bra.
Samtidigt är det också tydligt att det krävs en del finputsning från Fisker innan Ocean blir så bra som den skulle kunna vara.
Det faktum att det finns en del mjukvarurelaterade buggar och saknade funktioner som kommer att åtgärdas via OTA-uppdateringar är ett exempel på detta.
Av den anledningen känns det rätt att ge mitt slutgiltiga utlåtande när vi getts möjlighet att testa Ocean på hemmaplan och när den lista på utlovade funktioner såsom kompletteringen av säkerhetssystem och torque vectoring har adderats.
Fisker Ocean Extreme (2023)
Motor: Elmotor fram, bak, 564 hästkrafter, 737 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,9 sekunder
Toppfart: 205 km/h
Elektrisk räckvidd: 707 km
Batteristorlek (användbar): 106 kWh
Vikt: 2 508 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4774/1982/1654mm
Pris: från 450 000 SEK (Testbil ca. 755 000 SEK)
Läs även: Fisker Ocean har segmentets längsta räckvidd
Läs även: Provkörning av Fisker Ocean (prototyp) – en framtida favorit
Läs även: Fisker Ocean debuterar i Sverige
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.