Fisker är ett märke som vi har följt med spänning det senaste året. När vi gavs möjlighet till en kort provkörning av en förseriebil av den första modellen Fisker Ocean i Österrike tackade vi ja utan att tveka. Nedan följer våra första intryck.
Nya Fisker Ocean provkörd - en framtida favorit
Mest läst i kategorin
Henrik Fisker är den legendariske bildesignern som mot alla odds reste sig från askan, likt en fågel fenix, och andades liv i varumärket som bär hans namn än en gång.
Med siktet inställt på volym
Först ut i modellfamiljen är den mellanstora suven Ocean. Som väntat av en produkt från mannen som ritat BMW Z8 och Aston Martin DB9, ser Ocean riktigt bra ut.
För att vara en suv är den relativt låg och slank, och karossen har breddats rejält vid skärmarna.
Det här är en bil som har en muskulös närvaro på vägen samtidigt som den är stor nog för att vara genuint praktisk.
Senaste nytt
Ett tilltalande helhetspaket
Henriks vision med Ocean var inte bara att skapa en snygg bil, för sådana finns det ju trots allt många av. Hans bilar ska också bygga på ett gäng kul och unika idéer.
Några exempel på dessa är att alla bilens rutor, med undantag för vindrutan, går att veva ner, det öppningsbara glastaket är täckt av solpaneler som laddar batteriet, och den enorma infotainmentdisplayen kan roteras elektroniskt från stående till liggande läge.
Dessutom ska Ocean kunna rulla 630 km på en laddning och priset ligger på mellan 450 000 och 750 000 riksdaler vilket framstår som tämligen rimligt i förhållande till vad man får.
På pappret framstår alltså Fisker Ocean som en fullträff, varför jag var mer än spänd på att få slå mig ner bakom ratten på bilen.
Fisker Ocean är rapp och snygg
Viktigt att nämna är att jag fick testa en förseriebil som inte är helt representativ för hur den slutgiltiga versionen kommer att vara.
Testbilen var en Hyper Range-variant som har en motor på vardera axel med totalt 550 hästkrafter. Accelerationen är därför så våldsam som man kan förvänta sig, 0-100 km/h går på under fyra sekunder.
Vid full acceleration känner man dock att vridmomentet drar något i ratten, till följd av att funktionen för att skyffla runt vridmomentet mellan fram- och bakhjul, så kallad ’torque vectoring’ inte har aktiverats på förseriebilarna.
Produktionsvarianten kommer emellertid att komma med denna funktionalitet. Fisker undersöker också att bygga in ett körläge där huvuddelen av kraften skickas till bakhjulen för mer entusiastisk körning.
Fokus på staden snarare än racingbanan
Snabbt blir det tydligt att Fisker har konfigurerat Ocean för att vara så trygg och säker på vanliga vägar som möjligt, snarare än att attrahera busungar med kepsen bak-och-fram.
På höghastighetsbanan är det snudd på omöjligt att provocera fram överstyrning.
Bilen tenderar snarare mot understyrning men det sofistikerade ESP-systemet bromsar snabbt individuella däck för att återställa önskad kurs.
I övrigt är Fisker Ocean lättkörd, bekväm och tyst, åtminstone på den lena asfalt som täckte testbanan. Hur den presterar på våra grova vägar får ett mer utförligt test i framtiden utröna.
Inte helt klart
Slutsatserna som kan dras av min korta provkörning av förseriebilen är något begränsade men jag måste säga att det hela ser mycket lovande ut.
De första bilarna till svenska kunder kommer att levereras i mars 2023.
Läs även: Henrik Fisker – “vi ska hinna före Polestar”
Läs även: Fisker kan inte möta efterfrågan
Läs även: Intervju med Henrik Fisker i Barcelona
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.