Porsche har nu släppt den sjunde versionen av sin berömda logotyp. Uppdateringarna är inte särskilt omfattande, men nog för att man kan leka ”finn fem fel”.
Finn fem fel: Porsche släpper nytt emblem
Mest läst i kategorin
Sist märkets logotyp uppdaterades var 2008 men nu, 15 år senare, är det dags igen för märket från Stuttgart att släppa en nytappning av den berömda vapenskölden.
En evolution snarare än en revolution
Föga förvånande har det tyska sportbilsmärket valt att helt enkelt modernisera den befintliga logotypen, snarare än att göra en helomvändning som de gjorde 1952.
Anledningen till att Porsche beslutat sig för att modernisera logotypen är för att märket fyller 75 år.
Senaste nytt
Gammalt möter nytt
”Att Porsche fyller 75 gav oss en möjlighet att pilla med vårt varumärke” förklarar Michael Mauer som är chef för stil på Porsche (Vice President Style Porsche).
”Med ett renare och mer distinkt utförande har vi kombinerat de historiska inslagen med innovativ design, vilket pekar på framtiden” förklarar Mauer.
Porsches emblem – sedan 1952
Emblemet har funnits sedan 1952 och har uppdaterats 1954, 1963, 1973, 1994 och 2008.
Det tyska märket erbjuder sina kunder att beställa valfri variant av emblemet, ett steg i att ständigt underhålla märkets äldre modeller, för märkets fantasters skull.
Det första man märker är att det på den nya logotypen står ”Stuttgart” klart och tydligt, men i övrigt är det inte överdrivet tydligt vad som har gjorts.
Många bäckar små
Det nya emblemet är gjort av borstad ädelmetal – tyskarna nämner inte vilken -l och hästen i mitten har fått sig lite av ett lyft.
Hästen kommer från Stuttgarts vapensköld medan de röd-svarta sträcken kommer från Württemberg-Hohenzollern, som alltså är området där Stuttgart ligger.
2008 gjorde Porsche Stuttgart-beteckningen mindre distinkt, men nu har den alltså återvänt.
Guldfärgen är lite mer diskret och de röda inslagen har fått sig en bikupedesign.
Inte över en natt
Det tog tyskarna tre år att skräddarsy den nya logotypen.
Enligt Joachim Pätzel, är det viktigt att låta processen att utveckla en ny logotyp ta tid.
Till slut når man en punkt där man känner att det är helt rätt, vilket nu är fallet för Porsche.
Emblemet kommer att synas på de första bilarna vid slutet av 2023.
Läs även: Provkörning av Porsche 959
Läs även: Bill körde 120 000 mil – i sin Porsche 911
Läs även: Provkörning av nya Porsche Cayenne
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.