Fiat, den italienska biltillverkaren, förbereder en omfattande omvandling. Inom de närmaste fem åren planerar de att lansera helt nya versioner av sina ikoniska modeller 500 och Panda.
Fiat vänder blad: Ikoniska modellerna får nytt liv


Mest läst i kategorin

Dessa bilar ska fungera som grunden för en betydligt bredare modellportfölj, vilket markerar en övergång från att vara en specialist på småbilar till att inkludera större fordon.
Nya tider, nya modeller
Efter att ha kämpat i motvind under det senaste decenniet, då strängare säkerhetslagstiftning gradvis urholkat deras åldrande modellutbud i Europa, har Fiat nu en rad nya modeller på gång. Tack vare skalfördelarna som medlemskapet i Stellantis-gruppen medför, har företaget nu de plattformar som krävs för att bygga nya bilar.

Nu vill ingen köpa Fiat längre
Fiat 500e säljer inte alls. Det är dags för Stellantis att dra i nödbromsen. I stället fokuserar man på en mildhybrid och andra investeringar. Fiat
Utöver de helt nya elektriska och hybrida versionerna av 500 och Panda kommer två större C-segmentsmodeller, som förhandsvisades av konceptbilar 2024, att ansluta sig till de nyligen tillagda 600 och Grande Panda. Alla dessa nya modeller har bekräftats för produktion.
Panda och 500 i ny skepnad
Panda och 500 har varit Fiats stöttepelare i Europa under större delen av detta århundrade. Båda bilarna har dock åldrats och byggts på äldre plattformar. Förra året avslutades tillverkningen av 500 Hybrid, som den kom att kallas för att skilja den från den helt elektriska 500e som lanserades 2020. Den nuvarande Panda, internt kallad “Pandina” av Fiat, lever vidare på vissa marknader och kommer att fortsätta göra det fram till 2030 tack vare kontinuerliga uppdateringar.

Panda-kris: Stellantis stoppar produktionen
Det är tufft på bilmarknaden i Europa och Fiat tvingas nu pausa produktionen på ytterligare en modell som tillverkas i Italien. Stellantis, tillverkaren
Ersättare för båda bilarna är dock bekräftade och de kommer att lanseras i mildhybrid- och helt elektriska versioner på det som nu kallas Stellantis STLA City-arkitektur. Denna plattform lanserades ursprungligen på 500e som enbart en EV-arkitektur, men den omarbetas nu för att även rymma mildhybriddrivlinor. 500 Hybrid kommer att återvända i slutet av detta år, byggd på denna arkitektur och tillverkad tillsammans med den elektriska modellen i Fiats Mirafiori-fabrik i Italien.
Ersättare 2029
Både de elektriska och hybridversionerna av 500 kommer att ersättas 2029 och återigen byggas i Mirafiori. År 2030 kommer en ersättare till Panda att följa, även den med båda drivlinorna, men byggd i Pomigliano-fabriken i Italien. STLA City kommer därför att ligga till grund för två Fiat-modeller, var och en med två olika drivlinealternativ, i två fabriker.
Designen på nya 500 kommer att vara evolutionär, men det kommer att ske en större förändring för Panda, bekräftade Fiats vd Olivier François för Autocar.
“Jag förväntar mig att designen på ersättaren kommer att ligga lite närmare den ursprungliga Panda från 80-talet,” sade han.
Detta skulle också koppla den närmare den nya Grande Panda.
“När man ser dem bredvid varandra kommer man att se mamma björn och baby björn. Det kommer att vara riktigt gulligt. Det kommer inte bara att vara en mindre version av Grande Panda, utan den kommer att ha visuella länkar, samma rötter och den ikoniska silhuetten,” tillade han.
De kommer att vara de sista modellerna som lanseras i slutet av en produktoffensiv som följer bortgången av stora delar av Fiats befintliga sortiment. François sa att det var “smärtsamt” att “tvingas sluta med stora namn” som 500X, Tipo och 500 Hybrid på grund av GSR2-säkerhetsbestämmelserna som trädde i kraft i somras.
“Det var tufft, men vi har tagit oss igenom det,” sade François.
Fiat satsar stort
Inför bilsalongen i Genève i februari förra året avslöjade Fiat fem nya konceptbilar som förhandsvisar utvidgningen av deras modellutbud. Av de fem har City Car-konceptet blivit Grande Panda, medan Pick-up-konceptet förhandsvisar en ersättare till deras bästsäljande globala pickup, Strada. En husbil visades också.
De mest relevanta för Fiat i Europa är SUV- och Fastback-koncepten, som båda förhandsvisar nya modeller som ska lanseras senast 2027. De är utformade i samma stil som Grande Panda och anses vara en del av en utökad Panda-familj. De kommer dock inte att använda Panda-namnet i produktion och kommer inte bara att vara uppskalade versioner av Grande Panda.

5 spännande detaljer med nya Fiat Grande Panda
Här kommer fem saker du kanske eller kanske inte visste om Fiat Grande Panda. Finurliga designidéer och praktiska lösningar. Fiats nya lilla halvkombi
De två nya modellerna kommer att byggas på samma Smart Car-plattform som Grande Panda för att underlätta betydande kostnadsfördelar jämfört med konkurrenterna. Både hybrid- och elversioner förväntas erbjudas.
Konkurrera med Dacia
SUV:en kommer att vara en direkt konkurrent till Dacia Bigster och har bäst potential för framgång i Europa. Produktionsversionen av Fastback är en indirekt efterträdare till Tipo som en upphöjd halvkombi i storlek med Volkswagen Golf och förväntas av Fiat att göra bra ifrån sig på globala marknader – men Europa kommer fortfarande att vara ett fokus för bilen, med tanke på dess enorma lyft i visuellt intryck jämfört med Tipo.
Ingen Fiat kommer att vara längre än 4,5 meter
François sa att ingen Fiat kommer att vara längre än 4,5 meter som en “självbegränsande” regel som varumärket infört för att undvika överlappning med andra Stellantis-märken, särskilt Citroën.
“När vi går in i C-segmentet kommer vi att ha en helt annan attityd som sitter rätt: inte bättre, inte sämre, utan vårt italienska leende och med våra färger på,” sade han.
Inom Stellantis sa François att även på global ledningsnivå frågas det “om vi behöver alla dessa varumärken och alla dessa modeller för alla dessa varumärken”. Men “vi behöver saker som kompletterar varandra och vi måste fylla pusslet och uppta varje utrymme”.
Han sa att Fiats planerade flyttning till den nedre delen av C-segmentet är kompletterande, men om de skulle gå större och göra en bil i storlek med Citroën C5 Aircross, skulle det ge Stellantis “bra synergier” med delade plattformar men “dåliga komplement” eftersom bilarna skulle konkurrera med varandra.
Punto i kulisserna
François sa att en av de första sakerna han gjorde när han tillträdde som Fiat-vd 2011 var att ställa in en planerad efterföljare till Punto.
“Den såg okej ut, men inte superikonisk,” sa han och tillade att den egentligen bara hade en chans att lyckas i Europa, inte på Fiats andra globala marknader som Sydamerika och Afrika.
Istället ville han ha en “bil som kunde vara global” och göra “enorma volymer” och det var nyttofordon och inte superminibilar som hade global dragningskraft.
Därav skapandet av Grande Panda, en typ av upphöjd halvkombi/förminskad suv som hade funnits i François huvud sedan han ställde in Punto. Men det krävdes att François Leboine kom från Renault/Dacia 2021 för att förverkliga designen.

Fiat Grande Panda-kunder blir blåsta med billigaste modellen
Ska du köpa en Fiat Grande Panda men inte vill köpa den topputrustade? Ja då får du nöja dig med en plastbit i stället för en skärm. Fiat har presenterat
Den bilen blev Grande Panda, men François har lämnat dörren öppen för en framtida modell som mer liknar Punto, om strävan efter större effektivitet i elbilar skulle leda till att suv-trenden ger vika för en där lägre halvkombibilar trivs igen på grund av deras bättre aerodynamiska prestanda.
François sa: “Om Punto var väldigt elegant och sportig, skulle den vara starkt kopplad till elektrifieringens framtid.”
En sådan bil är inte planerad av Fiat för tillfället, men François är beredd att svara på eventuella marknadsförändringar.

Rykten bekräftade: Det ska Volkswagens nya elbil heta
Volkswagen planerar att presentera en ny, liten och prisvärd elektrisk suv vid namn ID.2X på bilmässan i München i september. Denna modell kommer att vara
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Läs också:
Spola storbanken: Tre bästa bankerna för ditt privata sparande. News 55
Amerikaner flyger in guldtackor när priset stiger. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.