Marknaden för eldrivna skåpbilar växer så det knakar. Fiat e-Scudo är en av de senaste tillskotten.
Fiat e-Scudo - precis vad de flesta suktar efter
Mest läst i kategorin
Namnet Scudo har återupplivats efter det begravdes år 2016 och nu är den nära besläktad med ett gäng andra skåpbilar.
Inom Stellantis-koncernen, som Fiat är del av, hittar man exempelvis Peugeot e-Expert och Citroën e-Jumpy.
Toyota Proace tillverkas även den i samma fabrik och har mycket gemensamt med e-Scudo.
Låt oss lägga i Högsta Växeln och se om Fiat e-Scudo levererar.
Årets transportbil 2021
Att kopiera sina bästa vänners hemläxa är inte alltid en bra idé, men om vännen är bäst i hela klassen framstår det som ett genidrag.
Så är fallet för Fiat e-Scudo vars koncernsyskon blev utsedda till årets transportbil 2021.
Senaste nytt
Renault Kangoo E-Tech – ett bra alternativ?
Förra året gick priset till nya Renault Kangoo, vars kompetens har understrukits av min kollega.
Den är storleksmässigt mindre än e-Scudo och är därför kanske inte lämpad för precis samma målgrupp, men om man kan leva med något mindre kan jag redan nu säga att den är ett bättre val.
Samma sak går att säga om Volkswagen ID. Buzz Cargo som kammade hem årets transportbil 2023.
Fiat e-Scudo var en av toppkandidaterna.
Fiat e-Scudo i siffror
Med det sagt kan Fiat e-Scudo vara stolt över dess prestanda på pappret.
Räckvidden med det större batteriet, som testbilen hade, är 330 kilometer enligt WLTP. Det är i överkant av alla elektriska skåpbilar på marknaden i dagsläget.
Herren på räckviddstäppan är Volkswagen ID. Buzz Cargo med sina 415 kilometer.
Vidare tappar den exakt noll kubikcentimeter lastutrymme jämte dieseldrivna Scudo som konsekvens av elektrifieringen.
Det innebär att lastutrymmet sträcker sig från 4,6 kubikmeter ända upp till 6,6. Lastutrymmet är för övrigt användarvänligt och går att få med genomlastning in i kupén.
Lastvikten är 1 275 kilogram, vilket är något lägre än vanliga Scudo, men dubbla vad Volkswagen ID. Buzz Cargo klarar av.
Det främsta tappet görs på dragvikten som endast är 1 000 kilogram, hela 1 500 kilogram mindre än vanliga Scudo.
Bakom ratten på Fiat e-Scudo
En given fördel med eldrift är hur upplevelsen blir bakom ratten.
Gasresponsen är direkt och får e-Scudo att kännas kvick, inte minst i stadstrafik.
När ID. Buzz Cargo kan svänga på stället och rattas med lillfingret, kräver e-Scudo en vändplats och att man är tyngdlyftare för att kunna ge fullt rattutslag.
Gemensamt för alla eldrivna skåpbilar är att Arbetsmiljöverket blir glada när de får reda på att vibrationerna och bullret från en dieselmotor har försvunnit helt.
Både kvickheten och tystheten försvinner dock så fort man tar sig upp i motorvägshastigheter med Fiat e-Scudo.
Ha inte bråttom
Den 136 hästkrafter starka elmotorn får jobba hårt för att uppnå e-Scudos topphastighet på 130 kilometer i timmen och ger ifrån sig ett högt vinande ljud i processen.
Kupén är långt ifrån isolerad och såväl väg- som motorljud är påtagligt i högre hastigheter.
Det gäller även imperfektioner, som fjädringen hanterar lika väl som mina kollegor gör camping.
Med ett tomt skåp känns det som att bakaxeln kommer att skutta iväg, något som åtgärdas genom att belasta den.
ID. Buzz Cargo bjuder på en betydligt behagligare upplevelse bakom ratten, och är en plats jag mycket hellre tillbringar en arbetsdag på.
Spartanskt utrustad
Pressbilen saknade mycket i utrustningsväg. Det som lyste med sin frånvaro var backkameran och parkeringssensorer.
Sikten bakåt är nämligen noll. Det finns ingen ruta att kolla igenom och inget sätt att veta var bilen tar slut.
Samma sak gäller döda vinkel-varnare som skulle göra filbyten oändligt mycket tryggare.
Både backkamera och döda vinkel-varnare finns som extrautrustning och bör väljas till.
Invändigt är Apple CarPlay en positiv överraskning som ger ett lyft till en annars underväldigande teknisk upplevelse.
Fiat, Peugeot eller Toyota?
Rent utseendemässigt är det inte mycket som skiljer sig varken mellan ordinarie Scudo och e-Scudo eller dess fabrikssyskon.
Det betyder att det mest karaktäristiska på hela bilen är just grillmönstret och Fiat-emblemet.
Utmanare till Fiat e-Scudo
Maxus eDeliver 3 har tagit marknaden med storm tack vare dess ruskigt låga pris och är fortfarande det billigaste alternativet.
För den som kan tänka sig att vänta på sin nästa elburk kan den kommande Ford E-Transit Custom vara ett attraktivt val.
Den stoltserar med en längre räckvidd och dubbla e-Scudos dragvikt. Vad den kommer att kosta när den produceras i höst är dock ännu oklart.
Koncernsyskonen erbjuder givetvis ett väldigt likt helhetspaket som e-Scudo och vilken man bör välja handlar mest om vilken man kan få tag i och till vilket pris.
Även servicenätverk är värt att ha i åtanke i valet mellan de näst intill identiska bilarna.
Summan av kardemumman
Fiat e-Scudo är kompetent eldriven transportbil som var med i fighten om årets transportbil 2023.
Konkurrensen är tuff och både Renault Kangoo och Volkswagen ID. Buzz Cargo är attraktiva alternativ.
Att exempelvis elektrifiera sin existerande flotta av Scudo, Expert eller Proace med e-Scudo är ett sunt beslut då den sannolikt passar inom ramarna för verksamheten.
Eldrift medför trots allt en rad fördelar jämte diesel, därbland skatt, driftkostnad, körupplevelse och ett minskat servicebehov.
e-Scudo är ett bra val för många som kräver ett rymligt lastutrymme och ordentligt med räckvidd.
Fiat e-Scudo Skåp L2 (2022)
Motor: Elmotor, 136 hästkrafter, 260 newtonmeter.
Kraftöverföring: Automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 10,8 sekunder
Toppfart: 130 km/h
Batteri: 75 kWh
Räckvidd: 330 km
Vikt: 2 100 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4959/1920/1881 mm
Pris: från 558 900 SEK
Högsta Växelns helhetsintryck av Fiat e-Scudo
Slutbetyg: 3,5/5
Fiat e-Scudo är precis vad man förväntar sig av en eldriven skåpbil. Den bibehåller ett stort lastutrymme och levererar en imponerande räckvidd. Det finns emellertid mer kompetenta alternativ på marknaden.
Läs även: Fiat e-Ducato – elbilen som inte borde gå på el
Läs även: Då förbjuds fossilbilar i Stockholm
Läs även: Studie slår sönder myten om elbilar – det är renare
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.