Nürburgrings Nordslinga är en av de märkligaste och häftigaste banorna på planeten.
Fiat 500 inte längre tillåten på Nürburgring
Mest läst i kategorin
Allt från den över 20 kilometer långa layouten till de enorma höjdskillnaderna är unikt till den tyska banan.
Något som även är unikt är sessionerna kallade TF eller Touristenfahrten, där banan blir en allmän väg, och vem som helst med ett körkort och en lämplig bil kan ge sig ut på banan.
Det är alltså inte omöjligt att se en gammal Fiat Panda ge järnet bredvid en Porsche 911 runt Nürburgrings Nordslinga.
Nu har man stramat åt reglerna och höjer kravet på bilarnas topphastighet.
Det rapporterar Road & Track.
Dödsstöten för klassiska bilar på Nürburgring
Det som tidigare var en gräns på 60 km/h har mer än dubblats till 130 km/h.
Så gott som alla moderna bilar klarar av att komma upp i över 130 km/h, men klassiska bilar drabbas allt mer.
Exempelvis kan mina kära kollegors gamla Fiat 500 inte längre ta sig ut på Nürburgring. Gamla Fiat Panda klarar sig tack vare dess hisnande topphastighet på 135 km/h.
Senaste nytt
Topphastigheten går inte att ändra på
Det som kan ses som lite udda är att det är självaste bilmodellens ursprungliga topphastighet som regelverket utgår ifrån.
Har du bytt motor, eller på något sätt modifierat din bil för att den ska gå över 130 km/h är den fortfarande inte tillåten på banan.
Tvärtom tillåts bilar som kanske en gång i tiden har kunnat toppa över 130 km/h, men som sedan dess har tappat några hästar med åren och inte orkar hela vägen upp i 130 km/h längre.
Nürburgring har inte ett gott säkerhetsrykte
Förändringen i regelverket är en reaktion på Touristenfahrtens ökade popularitet och att dagens bilar blir allt snabbare.
Nürburgrings Nordslinga är väldigt olycksdrabbad och stora hastighetsskillnader är naturligtvis en risk man gärna undviker.
För att öka säkerheten på banan håller man på att installera ett säkerhetssystem som bygger på maskininlärning för att kunna varna förare om det finns ett hinder på banan längre fram.
Klicka här för att se min kollega Marcus Berggren köra järnet på Nürburgring i sin Fiat Panda.
Läs även: Podcast: “Vi köpte fyra veteranbilar osedda i Italien”
Läs även: De fem slösaste bilarna som säljs
Läs även: Körde 320 km/h på 120-väg – på julafton
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.