Dagens PS

Fiat 500 inte längre tillåten på Nürburgring

Fiat 500
Fiat 500 är en av många veteranbilar som inte möter de nya kraven. (Foto: Fiat)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 03 maj 2023Publicerad: 03 maj 2023

Nürburgrings Nordslinga är en av de märkligaste och häftigaste banorna på planeten.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Allt från den över 20 kilometer långa layouten till de enorma höjdskillnaderna är unikt till den tyska banan. 

Något som även är unikt är sessionerna kallade TF eller Touristenfahrten, där banan blir en allmän väg, och vem som helst med ett körkort och en lämplig bil kan ge sig ut på banan.

Det är alltså inte omöjligt att se en gammal Fiat Panda ge järnet bredvid en Porsche 911 runt Nürburgrings Nordslinga.

Nu har man stramat åt reglerna och höjer kravet på bilarnas topphastighet.

Det rapporterar Road & Track.

Dödsstöten för klassiska bilar på Nürburgring

Det som tidigare var en gräns på 60 km/h har mer än dubblats till 130 km/h.

Så gott som alla moderna bilar klarar av att komma upp i över 130 km/h, men klassiska bilar drabbas allt mer.

Exempelvis kan mina kära kollegors gamla Fiat 500 inte längre ta sig ut på Nürburgring. Gamla Fiat Panda klarar sig tack vare dess hisnande topphastighet på 135 km/h.

ANNONS
Fiat Panda på Nürburgring

Regeländringen sätter inte stopp för gamla Fiat Panda. (Foto: statesidesupercars)

ANNONS

Senaste nytt

Topphastigheten går inte att ändra på

Det som kan ses som lite udda är att det är självaste bilmodellens ursprungliga topphastighet som regelverket utgår ifrån.

Har du bytt motor, eller på något sätt modifierat din bil för att den ska gå över 130 km/h är den fortfarande inte tillåten på banan.

Tvärtom tillåts bilar som kanske en gång i tiden har kunnat toppa över 130 km/h, men som sedan dess har tappat några hästar med åren och inte orkar hela vägen upp i 130 km/h längre.

MIn kollega Marcus Berggren körde sin Fiat Panda runt Nordslingan. (Foto: statesidesupercars)

Nürburgring har inte ett gott säkerhetsrykte

Förändringen i regelverket är en reaktion på Touristenfahrtens ökade popularitet och att dagens bilar blir allt snabbare.

Nürburgrings Nordslinga är väldigt olycksdrabbad och stora hastighetsskillnader är naturligtvis en risk man gärna undviker.

ANNONS

För att öka säkerheten på banan håller man på att installera ett säkerhetssystem som bygger på maskininlärning för att kunna varna förare om det finns ett hinder på banan längre fram.

Klicka här för att se min kollega Marcus Berggren köra järnet på Nürburgring i sin Fiat Panda.

Läs även: Podcast: “Vi köpte fyra veteranbilar osedda i Italien”
Läs även:
De fem slösaste bilarna som säljs
Läs även:
Körde 320 km/h på 120-väg – på julafton

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS