Dagens PS

Fiasko med fyran – nu gör Mercedes-AMG helomvändning

Det finns inga bilder på Mercedes-AMG CLE63-coupé så håll tillgodo med Mercedes-AMG CLE Coupé. (Foto: Mercedes)
Det finns inga bilder på Mercedes-AMG CLE63-coupé så håll tillgodo med Mercedes-AMG CLE Coupé. (Foto: Mercedes)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 feb. 2025Publicerad: 25 feb. 2025

Mercedes-Benz meddelar att deras mindre AMG-modeller återigen kommer att drivas av V8-motorer. Den kommande Mercedes-AMG CLE63-coupén får en uppdaterad version av tillverkarens dubbelturbo 4,0-liters V8.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Återgången till V8 innebär slutet på en kort era för AMG, där man satsade på en kontroversiell laddhybrid med turboladdad fyrcylindrig motor i den nuvarande C63-sedanen. Detta drag mottogs inte väl av kunderna och har lett till en betydande försäljningsminskning för en av AMGs bäst säljande produkter, enligt Autocar.

V8-motorn, som återuppstår i den kommande AMG CLE63, kommer snart att rullas ut till andra modeller, inklusive en uppdaterad C63-sedan som förväntas 2026.

ANNONS

Även om motorn baseras på AMGs nuvarande 4,0-liters V8, kommer det inte att vara en direkt överföring. Framför allt kommer motorn att gå från en “cross-plane crank” till en “flat-plane crank”-design. Detta ger vissa fördelar för föraren, men det sker på bekostnad av det AMG-karakteristiska ljudet som många entusiaster uppskattar.

Ny V8 med förändringar

Denna layout, som först användes av AMG på GT Black Series M178 LS2-motor 2021, möjliggör också en mer kompakt vevhusdesign. Detta gör att AMG kan placera den nya motorn i modeller som ursprungligen inte var konstruerade för en V8, inklusive femte generationens C-Klass. Den ger också utrymme för ett högre varvtal och tändningsavbrott.

I sin slutgiltiga form förväntas den nya V8:an få ett mildhybridsystem med en integrerad startmotor i växellådan för extra effekt och högre effektivitet.

ANNONS

Senaste nytt

Tiderna förändras hos AMG

Även om den nuvarande C63:ans laddhybrid med fyra cylindrar kanske inte faller alla i smaken, är det ingen tvekan om att den har kraft. Mercedes uppger att den lilla motorn producerar 671 hästkrafter och ett vridmoment på hela 1020 Nm. Det är tillräckligt för att få den kompakta sedanen från 0 till 100 km/h på bara 3,3 sekunder. Det är en imponerande prestation ur ett ingenjörsperspektiv. Tyvärr saknade den “det där lilla extra” som man får från V8-AMG:erna – även om de hade betydligt mindre effekt.

Det kommer att bli intressant att se hur detta drag påverkar andrahandsvärdet på fyracylindriga C63:or. Man kan anta att det kommer att bli en tuff marknad, som det vanligtvis är med AMG-bilar. Detta kommer troligen att vara ännu mer märkbart eftersom det kommer att vara bilen inklämd mellan två V8-C63:or. Det kommer att påverka priset negativt.

ANNONS

USA stänger samtliga statliga laddstationer för elbilar

Amerikanska myndigheten GSA, som ansvarar för federala byggnader, har beslutat att stänga ner alla sina laddstationer för elbilar. Beslutet motiveras med

Läs också:

Läkemedel mot depression fungerar inte som vi trott. News 55

Apple biljonsatsar i USA – Trump tar åt sig äran. Realtid

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS