När Ferrari ska göra en elbil då kompromissar man inte på något av det viktigaste – ljudet. Bilen kommer att låta som en klassisk V12:a.
Ferraris elbil ryter som en V-12:a
Mest läst i kategorin
Förvänta dig att Ferraris första elbil kommer att göra väsen av sig. Bokstavligen. Det berättar Robb Report om.
Det anrika italienska märket vill att entusiaster ska veta att deras första batteridrivna modell kommer att vara en äkta Prancing Horse.
Och bara för att bilen inte kommer att ha en förbränningsmotor under huven betyder det inte att den inte kommer att ge ifrån sig det vrål som förare har förväntat sig från märket genom årtionden.
Känslan ska finnas kvar
Ferraris första elbil är fortfarande på väg att debutera i slutet av nästa år.
Lite är känt om projektet vid denna tidpunkt, men i en nyligen genomförd intervju med Drive sa företagets produktmarknads- och marknadsintelligensdirektör Emanuele Carando att de är fast beslutna att bygga en bil som ger samma känsla som en av deras sportbilar.
“När vi pratar om en bil, pratar vi om körkänslan, vilket är en kombination av kraft, styrka, vikt, bromsar och ljud”, berättade chefen för den australiensiska publikationen.
Senaste nytt
Det blir inte en ny bil
Märket är inte intresserat av att bygga en ny typ av Ferrari – de vill bygga en äkta Prancing Horse, bara med en elektrisk drivlina. På grund av detta bör förare inte förvänta sig en enorm ökning av acceleration eller kraft från elbilen – åtminstone inte till en början.
Prestanda är viktigast, men det är också design, körkänsla och ljud.
Carando gick inte in på detaljer om hur företaget planerade att återskapa vrålet från en av deras legendariska V-12:or, men var fast besluten att den kommande elbilen skulle låta precis som märkets andra fordon, inklusive den nyligen presenterade 12 cilindri.
“Ljudet är alltid autentiskt i en Ferrari,” berättade han för tidningen.
Ferrari är inte den första biltillverkaren som siktar på att bygga en elbil som låter precis som en högpresterande bensinslukare.
Dodges kommande batteridrivna Charger Daytona kommer att ha ett syntetiskt “Fratzonic Chambered Exhaust“-system som kommer att efterlikna ljuden från Hemi V-8:an i deras tidigare muskelbilar.
Så länge lagen tillåter
Det återstår att se om Maranello-företaget kommer att använda liknande teknik eller komma med en helt annan lösning.
Oavsett hur Ferraris elbil låter, eller hur populär den blir, är förbränningsmotorns dagar inte räknade i Maranello.
I en annan intervju med den australiensiska webbplatsen Car Expert, upprepade Carando tidigare uttalanden av produktutvecklingschefen Gianmaria Fulgenzi att företaget kommer att fortsätta sätta V-12:or i sina bilar så länge det är lagligt möjligt.
Läs även: Ferrari satsar på el – och det ska höras. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.