Logistiken kring motorsport är lika mastig som en indisk buffé. När det gäller Ferrari är det Iveco som gäller.
Ferrari väljer Iveco: Kör jorden runt med F1-bilar
Mest läst i kategorin
Nu har Ferrari utökat sin fordonsflotta med två Iveco S-Way för att transportera det italienska märkets Formel 1-bilar.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 22
F1 viktiga bilar
Lastbilarna kommer att användas av Scuderia Ferrari – det italienska märkets F1-stall – för att transportera bilar och utrustning runt om i världen.
Iveco är redan officiell partner till Scuderia Ferrari och sponsrar Ferrari Challenge Europe.
Leverans direkt på banan
Lastbilarna, två Iveco S-Way, levererades vid en ceremoni på Ferraris Fiorano-bana.
En Formel 1-bil kan köra runt banan på 55,999 sekunder.
Vad en S-Way klarar det på har inte kommunicerats, men det lär vara snäppet långsammare.
Iveco med maffiga motorer
Under huven på de två Iveco S-Way-tradarna ruvar varsin 13-liters sexcylindrig motor på upp till 570 hästkrafter, mer än en Ferrari Roma.
Kraften går ner i backen via en 12-stegad automatiserad växellåda.
Lastbilarna som levererades till Ferrari var målade i samma färg som F1-bilarna.
Knepig logistik
Just logistiken kring Formel 1 är enormt knepig och egentligen väldigt långt ifrån optimerad.
Bilarna skickas runt från kontinent till kontinent och återvänder alltid till respektive teams hemmabas för att pillas på.
Iveco som irrar runt
När de väl anländer till respektive racingort, behöver bilarna transporteras till och från banan.
Det är där som Ferrari Scuderias nya Iveco S-Way rycker in.
Ifall man framgent kan beställa sin S-Way i Ferrari-röd återstår att se.
Läs även: Elbilen som kan byggas om till vad som helst
Läs även: Podcast – “vi körde lastbil hos Scania”
Läs även: Provkörning av Ferrari 296 GTS – en miljövänlig drömbil
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.