Dagens PS

Ferrari sätter pris på framtiden: 5,6 miljoner kronor

En slimmad och vacker Ferrari med elmotor ska ändå låta som en klassisk V12:a. (Foto: Ferrari)
En slimmad och vacker Ferrari med elmotor ska ändå låta som en klassisk V12:a. (Foto: Ferrari)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 19 juni 2024Publicerad: 19 juni 2024

Ferraris första elbil kommer att kosta minst 5,6 miljoner kronor, enligt en källa som är insatt i frågan. Samtidigt förbereder sig lyxbilstillverkaren för att öppna en ny fabrik för att producera modellen, vilket kan öka koncernens produktion med upp till en tredjedel.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det italienska varumärket, känt för sina mullrande bensinmotorer, har meddelat att de kommer att lansera en elbil i slutet av nästa år.

Prislappen visar på företagets förtroende för att de extremt förmögna är redo för en elbil. Trots att massmarknadens konkurrenter sänker sina elbilspriser på grund av minskad efterfrågan. Det här rapporterar Reuters om.

Prislappen onormalt hög

Priset, som inte inkluderar de funktioner och personliga anpassningar som vanligtvis lägger till 15-20 procent, ligger långt över genomsnittspriset på cirka 4 miljoner kronor för en Ferrari. Det är också högre än många konkurrenters lyxiga elbilar. I en mindre exklusiv kategori börjar Porsches elbil Taycan på cirka 1,1 miljoner kronor.

Ferrari själva har inte svarat på frågor om priset på deras första elbil. Eller den nya fabriken som ska invigas i Maranello, norra Italien, på fredag.

Fabriken, kallad “e-byggnad”, är ett djärvt drag för företaget som levererade färre än 14 000 bilar förra året. Den nya anläggningen kommer så småningom att tillåta en produktionskapacitet på omkring 20 000 bilar, enligt källan till Reuters som vill vara anonym.

ANNONS

Senaste nytt

Ny marknad för Ferrari

Exklusivitet är grundläggande för varumärkets prestige och höga priser, så varje ökning i produktion innebär risker. Men Ferrari har visat med sin Purosangue suv, lanserad 2022, att de kan lyckas utöka bortom sina traditionella tvåsitsiga sportbilar och grand tourers.

ANNONS

“Efterfrågan på Ferraris ökar och de har möjlighet att möta en del av den utan att kompromettera exklusiviteten”, säger Fabio Caldato, portföljförvaltare på AcomeA SGR, som innehar Ferrari-aktier. Vissa modeller har väntelistor på över två år.

“Att vara på väntelistan är i sig en status symbol”, säger Caldato, och noterar en ökning av potentiellt rika kunder på nya marknader, som Indien och Mellanöstern.

Andra elbilsmodellen på gång

Den nya fabriken i Maranello kommer att ge Ferrari en extra monteringslinje. Och möjligheten att tillverka bensin- och hybridbilar samt den nya elbilen, plus komponenter för hybrider och elbilar. Den kommer att vara fullt operativ om tre till fyra månader, enligt källan.

En andra elbilsmodell är också under utveckling. Processen är i ett tidigt skede och företaget kanske inte vill öka den totala produktionen till 20 000 bilar per år.

Vd Benedetto Vigna sade till Ferraris aktieägare i april att “den toppmoderna fabriken kommer att säkerställa oss flexibilitet och teknisk kapacitet som överstiger våra behov för år framöver”.

Fler modeller på gång?

Eventuella produktionsökningar skulle innebära fler modeller, då Ferrari håller fast vid sin policy att begränsa produktionen av varje modell, oavsett framgång. Konkurrenten Lamborghini planerar att börja sälja sin första elbil 2028.

ANNONS

Vd Stephan Winkelmann sade att det var viktigare att ha rätt produkt än att vara först.

Mediobanca-analytikern Andrea Balloni förväntar sig att Ferraris nya elbil kommer att ha ett högt pris. Detta för att bevara marginalerna och kompensera för utvecklingen av den nya eltekniken samt det större antalet externa delar.

“Jag förväntar mig att den nya elbilen blir en nischmodell som står för lite över 10 procent av de årliga försäljningarna”, säger Balloni och tillägger att den typiska Ferrari-kunden fortfarande föredrar bensinmodeller.

Ferraris elbil ryter som en V-12:a

När Ferrari ska göra en elbil då kompromissar man inte på något av det viktigaste – ljudet. Bilen kommer att låta som en klassisk V12:a. Förvänta dig att

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS