Ferrari Roma lanserades 2020 och debuterade med ett nytt designspråk för det italienska märket. Modellen är märkets instegsmodell och som ett brev på posten kommer nu varianten utan tak: Ferrari Roma Spider.
Ferrari Roma Spider är den enda i sitt slag - på 54 år
Mest läst i kategorin
En Spider-modell innebär att modellen i regel är tvåsitsig, men märket kallar den för en 2+-modell då den faktiskt har ett baksäte.
Nya Ferrari Roma Spider visades upp i samband med ett event i Marrakech, Marocko. Det är första gången sedan 1969 – då på 365 GTS4 – som Ferrari använt sig av ett tygtak på en modell med frontmonterad motor.
En Ferrari Roma utan tak
Precis som namnet antyder är Roma Spider en Roma men utan tak. Det innebär samma drivlina, en dubbelturbomatad 3,9-liters V8 på 620 hästkrafter och 760 newtonmeter.
Kraften går ner i backen via en åttastegad dubbelkopplingslåda och bakhjulen. 0-till-100 km/h avverkas på 3,4 sekunder medan det tar 9,7 sekunder att nå 200 vidare till en toppfart på över 320 kilometer i timmen.
Jämfört med ordinarie Roma väger Spider-modellen 84 kilogram mer vilket blir 1 654 kilogram.
Senaste nytt
Med italiensk vind i håret
Enligt Ferrari erbjuder tygtaket samma isolering som ett plåttak tack vare fem separata lager.
Taket kan öppnas på 13,5 sekunder i hastigheter upp till 60 kilometer i timmen. Det finns ett vindskydd att tillgå som är integrerat baksätets nackstöd.
En fördel med ett tygtak är ett större bagageutrymme, samtidigt som det finns en genomlastningslucka för långhelger enligt italienarna själva.
Ferrari Roma Spider kan brukas på vintern
Det finns även en nackvärmare för att kunna maximera antalet dagar som man kör med taket nedfällt.
Exakt hur mycket det 255 liter stora bagageutrymmet i ordinarie Roma har påverkats har inte Ferrari berättat.
Ferrari Roma kostar från ungefär 2,5 miljoner kronor, men något svenskt pris för Roma Spider har ännu inte kommunicerats, men räkna på ett visst prispåslag.
Läs även: Provkörning av Ferrari 296 GTS
Läs även: Provkörning av Ferrari Roma
Läs även: Provkörning av Bentley Continental GTC Speed
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.