Elbilar utmärker sig på många fronter, men när det kommer till el-prestandabilar saknas ljudet, en viktig del för många entusiaster. Det är emellertid något som både Ferrari och Dodge ska råda bot på.
Ferrari och Dodge lovar att även elbilar kan låta bra
Mest läst i kategorin
En stor del av lockelsen hos prestandabilar, utöver den kördynamiska aspekten, är ljudbilden.
Det adderar en dimension till bilkörningen, inte minst när det kommer till bilar från märken som Aston Martin, Ferrari eller Lamborghini.
Även amerikanska muskelbilar är beroende av just ljudet, något som Stellantis är väl medvetna om.
En muskelbil utan motorljud är lite som en operasångerska som blivit stum.
Det finns lösningar
När Dodge visade upp helt elektriska Dodge Charger Daytona SRT Concept var den utrustad med något som de kallar för ”Fratzonic Chambered Exhaust” vilket är det första avgassystemet för en elbil.
Avgassystemet är dock inte tänkt att släppa ut avgaser, utan det är en fråga om att pumpa ut ljud.
Mer specifikt kan det skicka ut upp till 126 decibel, vilket är lika mycket som en Dodge Charger Hellcat som har en 6,2-liters V8 på 717 hästkrafter.
Även italienska Ferrari har lovat att deras framtida elbilar ska låta mycket, då just ljud är en livsviktig beståndsdel för en Ferrari, oavsett om den drivs av el eller fossila bränslen.
Ferrari har gått så långt att de har skickat in en patentansökan för en anordning som är till för att erbjuda en ljudupplevelse hos elbilar som heter duga.
Vi får vänta till 2025 innan vi vet hur den låter, vilket är när märkets första elbil lanseras.
I dagsläget har de bara laddhybrider, exempelvis Ferrari 296 GTS.
Ferrari och Dodge är inte ensamma
Även italienska Automobili Pininfarina, som samarbetar med kroatiska Rimac Automobili, har jobbat hårt med just ljudet.
Bilen, som är världens snabbaste bil till 200 kilometer i timmen, avger ett ljud av en viss frekvens där tanken är att stimulera alla ens sinnen.
Vi har testat systemet under en provkörning och kan konstatera att även elbilar kan avge ett ljud som är tilltalande.
Med det sagt är elbilars tystnad ett trevligt inslag, inte minst i lyxbilar som BMW i7 samt i vanliga bruksbilar som inte tjänar något på att väsnas.
EU-lagstiftning kräver i dagsläget att bilar avger en viss decibelnivå för att uppmärksamma oskyddade trafikanter.
Exakt hur en bil ska låta är dock inte konkretiserat. Förhoppningsvis bjuder framtiden på flertalet härliga bilsymfonier.
Läs även: Ferrari kommer att ha motorljud i sina elbilar
Läs även: Dodge Charger Hellcat är en fossil med 717 hästkrafter
Läs även: Recension av Pininfarina Battista
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.