Dagens PS

Ferrari – Maseratis sista chans?

Maserati CEO Davide Grasso, Maserati Korea MD Takayuki Kimura, Maserati CCO Luca Delfino. (Foto: Maserati)
Maserati CEO Davide Grasso, Maserati Korea MD Takayuki Kimura, Maserati CCO Luca Delfino. (Foto: Maserati)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 01 aug. 2024Publicerad: 01 aug. 2024

Stellantis har kämpat med Maserati, medan Ferrari blomstrat som självständig. Det är dags att låta Ferrari göra Maserati lönsamt igen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Stellantis första halvår var tungt – justerat rörelseresultat sjönk nästan 40 procent till 85 miljarder kronor. Vd Carlos Tavares offrar en stor del av sin semester för att åka till USA och lösa Nordamerikaproblemen avslöjar Automotive news.

Maserati bokstavligen blöder pengar

Men den största utmaningen är Maserati. Försäljningen globalt mer än halverades, med under 1 100 fordon per månad och ett justerat rörelseförlust på 820 miljoner kronor jämfört med en vinst på 1,3 miljarder kronor första halvåret 2023. För helåret väntas biltillverkaren sälja färre än 12 000 fordon med en negativ marginal (-13 procent första halvåret).

Maserati GranCabrio Trofeo och GranCabrio Folgore. (Foto: Maserati)
Maserati GranCabrio Trofeo och GranCabrio Folgore. (Foto: Maserati)

Biltillverkaren får ingen ny produkt förrän tidigast 2027, och Stellantis cfo Natalie Knight sade den 25 juli:

“Vi kan i framtiden se över vad som är det bästa hemmet för Maserati.” Tavares var ännu tydligare: “Om de inte tjänar pengar, stänger vi ner dem.”

Stellantis vinstkollaps – varumärken i riskzonen

Om Fords halvårsresultat verkade dåliga är de ingenting jämfört med Stellantis siffror. Biljätten backar rejält och skyller det på USA. Den

Ferrari, som kontrollerade Maserati från 1997 till 2005, kan vara deras bästa chans. Sedan börsnoteringen 2015 har Ferrari visat en imponerande prestation. År 2023 hade de en branschledande justerad rörelsemarginal på 27 procent och intäkter på nästan 60 miljarder kronor på 13 663 bilar.

Affären ger flera fördelar:

ANNONS
  1. Biltillverkaren skulle kunna skapa bilar som passar deras varumärke bättre, istället för modeller som Grecale, en ommärkt Alfa Romeo Tonale. Grecales försäljning sjönk med över 40 procent i Europa första halvåret.
  2. Stellantis skulle bli av med ett märke de inte kan sköta, vilket frigör resurser för deras andra 14 märken.
  3. Ferrari kunde dra nytta av den ökade volymen från Maserati för investeringar i drivlinor och elektroniska system utan att urvattna deras exklusivitet.

Svår historia

Maserati har haft tuffa perioder förut. Citroën köpte dem 1968 och satte dem i likvidation 1975. Fiat köpte Maserati 1993, men lyckades inte heller. 1997 gavs Ferrari ansvaret, vilket skapade spänning mellan Ferrari och Fiat. Åtta år senare återvände Maserati till Fiat och kombinerades med Alfa Romeo, men även detta misslyckades.

Kombinationen med Alfa skulle öka Maseratis försäljning till 75 000 enheter till 2025, vilket inte kommer att ske. En hållbar 15 procent marginal till 2025 verkar osannolikt om Stellantis behåller kontrollen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS