Enligt en patentansökan ska Ferrari och märkets framtida elektriska superbilar ha ett särskilt motorljud som ska skickas ut ur en ny slags ljudförstärkare. Det rapporterar Bloomberg via analysfirman Oddo BHF.
Ferrari kommer att ha motorljud i sina elbilar
Mest läst i kategorin
Mer specifikt gäller patenten för ”en reproduktionsanordning för förverkligandet av ett ljud som kan förknippas med en elmotor”.
Med andra ord innebär det att man kan slå ihop ljuden från de olika elmotorerna för att sedan pumpa ut ljudet baktill, likt en traditionellt driven bil.
2025 på horisonten
Ferrari ska dra igång tillverkningen av sin första elektriska superbil under 2025. I juni förklarade märkets VD, Benedetto Vigna, att just ljudet är en av grundpelarna för en Ferrari-bil.
Varje motor har ett eget ”signaturljud” för att citera Benedetto, någon som även kommer att gälla för deras mer elektrifierade modeller.
Elbilar där ljudbilden har tagits hänsyn till finns det redan. Exempelvis erbjuder Pininfarina Battista en väldigt utmärkande akustisk upplevelse, allt för att maximera körglädjen som är extra viktig när det kommer till superbilar.
Även kommande Abarth 500e sägs jobba en hel del med just ljudbilden.
Ferrari har en framtid som är elektrisk
Elektrifiering lämnar inga märken oberörda och även italienarna satsar hårt på en elektrisk framtid. De ska investera närmare 48 miljarder kronor i produktutveckling av helt elektriska modeller samt laddhybrider.
Det sägs att 60 procent av märkets utbud kommer att vara elektrifierat till 2026.
Vi har tidigare provkörd en av Ferraris senaste laddhybrider – 296 GTS – och konstaterade att den tveklöst lyckas med att kombinera det bästa av två världar.
Läs även: Provkörning av Ferrari 296 GTS
Läs även: Ferrari är årets vinnare i bilbranschen
Läs även: Så ska Ferrari dominera Le Mans
Läs även: Provkörning av Pininfarina Battista
Läs även: Provkörning av Cupra e-Racer
Läs även: Provköring av Cupra UrbanRebel Racing Concept
Läs även: Ferrari börjar med tv-spel
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.