Dagens PS

Ferrari: Historien om Dino – en familjetragedi

Dino Ferrari
Det var Dino Ferrari (till höger) – eller Alfredo som han egentligen hette – som var tänkt att ta över papa Enzos livsverk. Men så blev det tyvärr inte... (Foto: WikiCommons/
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 08 sep. 2024Publicerad: 06 sep. 2024

Historien om Ferrari del 3:Är du något bevandrad i Ferraris historia, känner du till modellen Dino. Men bakom namnet Dino döljer sig en familjetragedi.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det här är del tre i en serie artiklar om bilmärket Ferrari.

Här kan du läsa del 1.

Här kan du läsa del 2.

Enzo Ferrari hade gett sin familj ett löfte. Om han och hans kära Laura Dominica Garello skulle få ett barn, skulle han sluta tävla aktivt.

Hans karriär som förare bakom ratten på Alfa Romeos framgångsrika tävlingsbilar hade varit spikrak och framgångsrik.

Han såg sin framtid formas inom bilracingen, och startade sitt eget tävlingsstall, Scuderia Ferrari, för att ytterligare profilera sig och sina framgångar.

Det blev en son

1932 kom så hans löfte om att sluta köra aktivt att ställas på sin spets när sonen Alfredo Ferrari föddes den 19:e januari.

Döpt efter sin farfar och familjens första son, fanns nog förhoppningarna redan från start att detta skulle bli en bilkille som med tiden växte upp.

ANNONS

Och så blev det. Och självklart höll Enzo sitt löfte.

Han lämnade ratten till andra i stallet, och skötte istället marknadsföringen och utvecklingen av verksamheten. Något som med tiden skulle växa till ett helt eget bilmärke, döpt efter hans eget efternamn.

Alfredo "Dino" Ferrari
Det var Dino som var tänkt att bli arvprinsen i Enzo Ferraris imperium. (Foto: WikiCommons)

Sonen Alfredo, eller Alfredino som Enzo kallade honom, fick självklart bära manteln som, Enzos framtida efterträdare.

Han sattes i skola i Bologna där han studerade ekonomi, och därefter blev det ingenjörsteknisk skola i Schweiz för att lära sig hur en motor är skapad och hur en bil byggs upp.

ANNONS

Senaste nytt

Talangfull

Enzos förhoppningar om sonen kom snart att infrias.

Unge “Dino” visade sig ha en stor talang för motorkonstruktion och engagerade sig i bolaget direkt efter sina slutförda studier.

Dino såg genialiteten i Ferraris fantastiska 2,0-liters V12:a, men också behovet av en mindre maskin till bland annat märkets modell 750 Monza. Så småningom även i de bilar som byggdes för Formel Två-racerbilar.

ANNONS
En ny motor byggs
Dino Ferrari var med ända från början när det egna bilmärket växte fram. Här är han till vänster under utvecklingen av den nya 1,5-liters V12-motorn 1947. (Foto: WikiCommons)

Dinos förslag till pappa Enzo, var att ta fram en ny 1,5-liters V6:a som skulle kunna matcha de krav som märkets V12:a inte klarade av.

Och efter OK var det Dino själv som fick leda det nya motorprojektet.

Mörka moln

Men det hade också börjat dyka upp mörka moln på himlen.

Dino började i mitten på 1950-talet få bekymmer med motoriken. Snart även balansen.

Lederna blev stelare och han fick allt svårare att hantera vardagen. Vid ett snart nödvändigt läkarbesök konstaterades att han led av sjukdomen Duchenne muskeldystrofi, vilket sakta men säkert bryter ned muskelfibrerna.

Dino Ferrari bakom ratten i en av hans älskade bilar.
Dino älskade bilarna som fabriken byggde, men ännu mer motorerna under huvarna. (Foto: WikiCommons)

Dino hamnade snart på sjukhus och avled endast 24 år gammal den 30 juni 1956.

ANNONS

In i det sista engagerade han sig i bolaget och “sin” nya motor, som han dock aldrig hann att få se färdig.

Hård förlust

Förlusten av Dino tog föräldrarna hårt. Speciellt Dinos mamma återhämtade sig aldrig och blev mentalt skadad av sonens död.

Enzo, som den ingenjör han var, lät självklart den nya motorn få namnet Dino. Han tog även fram en ny mittmotorbil som fick bära den förlorade sonens namn.

Bilen som kom att bära Dinos namn in i framtiden
1967 släpptes den första gatlegala bilen under varumärket Dino. I folkmun blev den lite av en “snik-Ferrari”, men körglädjen fanns lika mycket i denna som i märkets övriga bilar. (Foto: WikiCommons/Vauxford)

Dino kom att sjösättas 1965 som ett eget varumärke men helägt av Ferrari.

Bilarna fick bära de motorer från Ferrari som inte var 12-cylindriga. Under huven på Dino-bilarna fanns istället märkets sexor placerade.

Trevlig gatbil

Den Dino, som du förmodligen känner till, är den gatbil som Ferrari släppte till säsongen 1967. En bil som skulle slå sig in i det lite billigare prissegmentet än de vanliga Ferrari-bilarna.

ANNONS

Dino kom som eget märke att finnas inom koncernen till 1976 då det lämnades till förmån för “bara” Ferrari.

Efter att ha setts lite över axeln som “snik-ferraris” är Dinos i dag på väg upp på den bil-hierarkiska stegen och möter allt mer respekt från den klassiska bilvärlden.

Det måste verkligen glädja Enzo Ferrari i sin himmel.

Läs mer om Dino Ferrari här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]