Dagens PS

Ferrari – historien bakom den stegrande hingsten

Ferrari logotype
Det var ett vackert erbjudande Enzo Ferrari fick när han fick frågan om han ville ärva den stegrande hästen som lyckosymbol. (Bild: Montage)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 08 sep. 2024Publicerad: 04 sep. 2024

Historien om Ferrari del 1: I dag är Ferrari ett av bilvärldens mest framgångsrika bolag. Men vad är det som skapat myten? Vi tittar närmare på den stegrande hingsten.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det här är den första delen i en serie om fem artiklar som belyser olika delar av Ferraris fantastiska historia.

Del 1: Trots redan stolta motortraditioner var Italien ett U-land i luften. Ett faktum som blev ytterst påtagligt när landet gav sig in i första världskriget och de italienska stridspiloterna bland annat ställdes mot motstånd från Österrike-Ungern.

De italienska planen var både långsamma och tröga i luften och blev enkla mål för de betydligt snabbare och lättmanövrerade motståndarflygplanen.

En av de som gjorde vad han kunde bakom spakarna på de Italiens slöa flygplan var greve Francesco Baracca, en teknisk och duktig pilot, som trots sina färdigheter, inte hade en chans i luften mot sina bättre rustade motståndare.

En ung Francesco Baracca
En ung förväntansfull Francesco Baracca iklädd den italienska flygvapnets uniform. (Foto: WikiCommons/Université de Caen Basse-Normandie)

Men Italien är fyllt med både duktiga ingenjörer och skickliga hantverkare, så det dröjde inte länge förrän en ny generation stridsflygplan började levereras till Flygvapnet.

Nu blev det scenförändring i luften. De nya italienska planen var något helt annat att flyga och de förut så kämpande italienska piloterna, kände att de nu faktiskt hade en chans att komma åt sina fienden.

Första nedskjutningen

Den sjunde april 1916 var det så Francesco Baraccas tur att lyckas i en luft-räd och skjuta ned sitt första fiendeplan.

ANNONS

Segern smakade gott och den första nedskjutningen följdes snart av flera.

Vapenskölden som dolde ett bilmärke
Fransesco Baracca hade tidigare gjort tjänst i italienska regementet Piemonte Reale Cavalleria. Och det var i regementets vapen han hittade sin symbol – den stegrande hästen. (Bild. WikiCommons/Noclador)

Baraccas framgångar i luften gjorde att han började se sig om efter en privat “logotype”. Ett märke att måla på flygplanskroppen, så att fienden skulle förstå vilken motståndare de hade att slåss med i luftstriderna.

Innan Francesco Baracca tagit tjänst i det italienska flygvapnet hade har gjort tjänst hos det legendariska italienska regementet Piemonte Reale Cavalleria.

ANNONS

Senaste nytt

Hittade sin symbol

Det var i regementets vapen han hittade den symbol som han sökte. I vapnets nedre högra ruta fanns en svart stegrande häst, en symbol som Baracca tyckte passa utmärkt som som sitt eget märke på sina flygplan.

Och så blev det.

Efter hans första lyckas nedskjutning målades den stegrande hästen i nattsvart på en ljus bakgrund på hans Nieuport 11-flygplan.

Flygarhjälten med sin häst
Francesco Baracca var en av de stora stjärnorna i luften i det italienska flygvapnet. Och för att stärka sin pondus, lät han måla en stegrande svart hingst på flyplanssidan. En symbol som skulle få ett helt annat liv efter hans död. (Foto: WikiCommons/Public Domain)
ANNONS

Den ena flygstriden följdes av nästa och Fransesco Baraccas namn blev snart känt som en av Europas skickligaste stridspiloter.

Men lyckan vände.

Efter 34 nedskjutna flygplan mötte Baracca sitt öde den 19 juni. Han blev då nedskjuten och dödad i luftstrid och Italien hade mist sin stora hjälte i luften.

Vännen Ferrari

En av familjen Baraccas vänner i början på 1920-talet, var den allt skickligare biltävlingsföraren Enzo Ferrari som då just hade startat sitt egna racingstall Scuderia Ferrari.

Efter en vacker seger i ett lopp i Ravenna 1923, sökte Fransesco Baraccas föräldrar upp Enzo Ferrari och erbjöd honom att “ta över” sonens stegrande häst som en symbol för lycka och framgång.

Ferrari-stallet 1932
Scuderia Ferrari körde först med Alfa Romeos, innan den egna bilen kunde börja byggas efter andra världskriget. Och då självklart med den stegrande hästen på plats. (Foto: Ferrari)

Enzo Ferrari tackade för erbjudandet och tänkte på saken.

Men det var först till säsongen 1932 som den stegrande hästen hamnade på Scuderia Ferraris bilar. Och sedan dess har den funnits där.

ANNONS

Egna bilar

När Enzo Ferrari startade sin egen biltillverkning efter andra världskriget, var valet enkelt vilken symbol som skulle bli den nya bilens märke.

Enzo Ferrari
Enzo Ferrari tog den stegrande hästen till sitt hjärta och gjorde den världsberömd. (Foto: Ferrari)

Sedan dess har den svarta stegrande hästen på gul bakgrund blivit symbolen för Ferrari och är i dag ett av världens mest igenkända varumärken.

Läs också gärna om det är Ferrari som ska rädda Maserati? Dagens PS.

Läs mer om den stegrande hästen här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]