Historien om Ferrari del 1: I dag är Ferrari ett av bilvärldens mest framgångsrika bolag. Men vad är det som skapat myten? Vi tittar närmare på den stegrande hingsten.
Ferrari – historien bakom den stegrande hingsten
Mest läst i kategorin
Det här är den första delen i en serie om fem artiklar som belyser olika delar av Ferraris fantastiska historia.
Del 1: Trots redan stolta motortraditioner var Italien ett U-land i luften. Ett faktum som blev ytterst påtagligt när landet gav sig in i första världskriget och de italienska stridspiloterna bland annat ställdes mot motstånd från Österrike-Ungern.
De italienska planen var både långsamma och tröga i luften och blev enkla mål för de betydligt snabbare och lättmanövrerade motståndarflygplanen.
En av de som gjorde vad han kunde bakom spakarna på de Italiens slöa flygplan var greve Francesco Baracca, en teknisk och duktig pilot, som trots sina färdigheter, inte hade en chans i luften mot sina bättre rustade motståndare.
Men Italien är fyllt med både duktiga ingenjörer och skickliga hantverkare, så det dröjde inte länge förrän en ny generation stridsflygplan började levereras till Flygvapnet.
Nu blev det scenförändring i luften. De nya italienska planen var något helt annat att flyga och de förut så kämpande italienska piloterna, kände att de nu faktiskt hade en chans att komma åt sina fienden.
Första nedskjutningen
Den sjunde april 1916 var det så Francesco Baraccas tur att lyckas i en luft-räd och skjuta ned sitt första fiendeplan.
Segern smakade gott och den första nedskjutningen följdes snart av flera.
Baraccas framgångar i luften gjorde att han började se sig om efter en privat “logotype”. Ett märke att måla på flygplanskroppen, så att fienden skulle förstå vilken motståndare de hade att slåss med i luftstriderna.
Innan Francesco Baracca tagit tjänst i det italienska flygvapnet hade har gjort tjänst hos det legendariska italienska regementet Piemonte Reale Cavalleria.
Senaste nytt
Hittade sin symbol
Det var i regementets vapen han hittade den symbol som han sökte. I vapnets nedre högra ruta fanns en svart stegrande häst, en symbol som Baracca tyckte passa utmärkt som som sitt eget märke på sina flygplan.
Och så blev det.
Efter hans första lyckas nedskjutning målades den stegrande hästen i nattsvart på en ljus bakgrund på hans Nieuport 11-flygplan.
Den ena flygstriden följdes av nästa och Fransesco Baraccas namn blev snart känt som en av Europas skickligaste stridspiloter.
Men lyckan vände.
Efter 34 nedskjutna flygplan mötte Baracca sitt öde den 19 juni. Han blev då nedskjuten och dödad i luftstrid och Italien hade mist sin stora hjälte i luften.
Vännen Ferrari
En av familjen Baraccas vänner i början på 1920-talet, var den allt skickligare biltävlingsföraren Enzo Ferrari som då just hade startat sitt egna racingstall Scuderia Ferrari.
Efter en vacker seger i ett lopp i Ravenna 1923, sökte Fransesco Baraccas föräldrar upp Enzo Ferrari och erbjöd honom att “ta över” sonens stegrande häst som en symbol för lycka och framgång.
Enzo Ferrari tackade för erbjudandet och tänkte på saken.
Men det var först till säsongen 1932 som den stegrande hästen hamnade på Scuderia Ferraris bilar. Och sedan dess har den funnits där.
Egna bilar
När Enzo Ferrari startade sin egen biltillverkning efter andra världskriget, var valet enkelt vilken symbol som skulle bli den nya bilens märke.
Sedan dess har den svarta stegrande hästen på gul bakgrund blivit symbolen för Ferrari och är i dag ett av världens mest igenkända varumärken.
Läs också gärna om det är Ferrari som ska rädda Maserati? Dagens PS.
Läs mer om den stegrande hästen här
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.