Ferrari höjer sina prognoser efter att vinsten ökat. Anledningen? Märkets kunder beställer dyrare bilar än någonsin.
Ferrari gasar på: Kunder beställer bilar som aldrig förr
Mest läst i kategorin
Vinsten för årets andra kvartal har ökat med 33 procent jämfört med förra året för det italienska märket.
Det är till stor del för att kunderna i högre utsträckning väljer skräddarsydda tillval, något som gör att priset lätt seglar iväg.
Det rapporterar amerikanska CNBC.
En riktig kassako
Ferrari är inte ensamma om att tjäna mycket pengar på extrautrustning. Det gäller samtliga bilmärken, men i Ferraris fall har de möjlighet att ta rejält betalt för kalaset.
Märket tar exempelvis över 50 000 kronor extra betalt för Apple CarPlay på sina bilar, en funktion som ofta är standard.
Senaste nytt
Ferrari kör i full fart
Italienarna räknar nu med att omsättningen för 2023 ska landa på 6,4 miljarder amerikanska dollar, motsvarande 68,6 miljarder kronor.
Det är en ökning från en tidigare prognos på 5,7 miljarder dollar, eller 61 miljarder konor.
Rörelsemarginalen väntas överstiga 26 procent.
Verkställande direktören har ordet
”Vi har fortsatta fulla orderböcker i alla regioner” har märkets vd, Benedetto Vigna, sagt i ett uttalande.
”Vårt beslut att höja prognosen grundar sig i de fantastiska resultat vi sett på vår avdelning för skräddarsydda alternativ” fortsätter han.
Ferrari har kräsna kunder
Det är alltså en fråga om att Ferrari har utökat utbudet när det kommer till färgval, materialval till interiören, och så vidare.
Det kan i sin tur trissa upp priset på en Ferrari med flera miljoner kronor.
Under årets andra kvartal levererade märket 3 392 bilar, 63 bilar färre än samma period förra året. Den siffran väntas öka, inte minst när märkets nya suv, Purosangue, börjat levereras i full takt.
I dagsläget står 296 GTB/GTS, Roma, och Portofino M för majoriteten av märkets framgångar.
Läs även: Test av Ferrari Purosangue – galnaste suven pengar kan köpa
Läs även: Test av Ferrari Portofino M – himla kapabel men ej till salu
Läs även: Test av Ferrari 296 GTS – miljövänlig drömbil
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.